OL i Sotsji: Grumset til av menneskerettighetsbrudd

De mange menneskerettighetsbruddene før og under Sotsji-OL har satt sitt preg på arrangementet.
Publisert: 21. Feb 2014, kl. 15:06 | Sist oppdatert: 26. Feb 2014, kl. 15:21
Ettermælet til de olympiske leker i Sotsji vil tilsmusses av de mange menneskerettighetsbruddene som har funnet sted både før og under lekene, og av den Internasjonale olympiske komiteens manglende evne til å konfrontere russiske myndigheter med arrestasjonene og volden som har satt sitt preg på dette prestisjetunge sportsarrangementet. Dette mener Amnesty International nå som avslutningsseremonien nærmer seg.
Gikk ikke i mål med OL

- De olympiske lekene er ment å bidra til en fredfylt og bedre verden. Dette målet ble ikke nådd i Sotsji. Grunnen til det er enkel: Russlands undertrykkelse fortsatte uhindret under lekene, og den olympiske bevegelsen mislyktes i å utfordre vertslandet på sitt løfte om å fremme menneskerettigheter, sier Sergei Nikitin, leder for Amnesty Internationals kontor i Moskva.

- Trakasseringen, anholdelsene, arrestasjonene, oppkonstruerte anklager og de urettferdige rettsakene aktivister har blitt utsatt for under det sterke lyset fra verdens kameraer er en skamplett på lekene. Dette lover ikke godt for når lekene er over og all verdens medier forlater Russland.
Mange menneskerettighetsbrudd

Listen over menneskerettighetsbruddene som har funnet sted i forbindelse med de olympiske lekene er lang.

18. februar, midt under lekene, ble ni mennesker anholdt i sentrum av Sotsji. Blant dem var Nadezhda Tolokonnikova og Maria Alyokhina –medlemmer av punk-kollektivet Pussy Riot og tidligere samvittighetsfanger for Amnesty International. Dagen etter ble flere i gruppen slått, pisket og slengt på bakken av uniformerte menn som kalte seg kosakker.

Den transkjønnede italienske aktivisten Vladimir Luxuria ble arrestert i Sotsji 17. februar for å ha vist frem et regnbue-banner med teksten «Det er greit å være homofil». Andre aktivister og journalister ble også trakassert og noen ble arrestert.

- Det var en periode hvor arrestasjoner av aktivister i og rundt Sotsji ble rapportert nærmest daglig. Aktivister som forsøkte å demonstrere mot diskriminering i deler av landet som ligger utenfor den olympiske spotlighten ble også arrestert, sier Sergei Nikitin.
Fengslet for miljøaktivisme

Før lekene jobbet aktivister med alvorlige saker, blant annet tvangsflyttingen som fant sted for å gjøre plass til den olympiske infrastrukturen, dårlige arbeidsforhold for underbetalte arbeidere og ødeleggelsen av naturskjønne verneområder. Aktivistene som ga disse sakene oppmerksomhet ble trakassert og arrestert.

Aktivistene Yevgeniy Vitishko og Igor Karachenko, medlemmer av NGO-en Environmental Watch for North Caucasus (Ecologicheskaya Vakhta po Severnomu Kavkazu) som ligger i Krasnodar-regionen hvor Sotsji-OL ble avholdt, ble arrestert for separate hendelser 3. og 4. februar. De ble dømt til forvaring på bakgrunn av fabrikkerte anklager for hærverk og for å motsette seg politiordre. Begge var i fengsel da tilreisende til deres hjemregion Krasnodar gledet seg over den olympiske åpningsseremonien. Samvittighetsfangen Yevgeniy Vitishko ble senere dømt til tre års fengsel for sitt engasjement som miljøaktivist.

Gruppen hadde vist til ødeleggelsen av vernet skog og annen miljøskade de olympiske lekene hadde påført regionen deres. Andre medlemmer av Environmental Watch ble utsatt for gjentatte arrestasjoner, korte forvaringer, kroppsvisitasjoner, samtaler med politi samt uoffisielle advarsler fra politiet og sikkerhetstjenestemenn om å avstå fra å demonstrere under Sotsji-OL.

- Trakassering av Environmental Watch og fengslingen av Yevgeniy var hovedpunktet i en felles kampanje for å stilne og skvise ut kritikerne i tiden frem mot Sotsji-OL, sier Sergei Nikitin.
IOCs øredøvende taushet

Amnesty International har hele veien oppfordret den Internasjonale olympiske komiteen om å fordømme arrestasjonene og trakasseringen av miljøaktivister i og rundt Sotsji før og under lekene, og om å ta opp de alvorlige menneskerettighetsbruddene som har funnet sted i forbindelse med forberedelsen til og gjennomføringen av Sotsji-lekene. Andre menneskerettighetsorganisasjoner har gjort det samme.

- IOCs taushet i forbindelse med menneskerettighetsbrudd i Russland har vært øredøvende. Ja, de olympiske lekene skal heve seg over politikk, men ikke over menneskerettigheter. I stedet for å fremme likhet og menneskerettigheter har IOC-medlemmer unngått å ta ansvar og har foretrukket å gjøre det russiske myndigheter sier de skal, sier Sergei Nikitin.

Les mer på amnesty.no