Syria: Fra total undertrykkelse til væpnet konflikt

Bombingen av byen Aleppo er resultatet av måneder med brutale angrep mot dem som har protestert mot regjeringsstyrkene, fastslår Amnesty International i ny rapport.
Publisert: 1. aug 2012, kl. 08:00 | Sist oppdatert: 4. jun 2019, kl. 08:57

Ny Amnesty-rapport dokumenterer brudd på menneskerettighetene i Syria.

- Aleppo, Syrias største by og økonomiske sentrum, har fram til i sommer vært forskånet for de aller værste opptøyene, men Amnestys rapport viser hvordan en stadig tiltagende voldsspiral i mai og juni har ført til de kraftige sammenstøtene vi nå er vitne til, sier Ingvild Lyberg, kommunikasjonssjef i Amnesty Norge.

LES RAPPORTEN FRA ALEPPO

Etter en regelrett nedslakting av demonstranter, tilfeldige forbipasserende, barn og gravfølger, er bydelene hvor kampene pågår nå nærmest tomme for vanlige beboere.

Farlig for helsearbeidere

- Særlig sjokkerende er hvordan det syriske regimet spesielt angriper helsepersonell for å utføre sin fredelige og livsviktige gjerning. Under normale omstendigheter ville syke og sårede fra hele regionen blitt fraktet til Aleppos sykehus, men disse sykehusene er under streng overvåkning. Et uavhengig nettverk av helsearbeidere jobber derfor på spreng i vilkårlige feltsykehus, ofte i private hjem, med dårlig utstyr og uhygieniske forhold, fortsetter Lyberg.

Helsearbeiderne må til stadighet flytte på seg for å unngå å bli oppdaget. Blir en lege eller sykepleier tatt med medisinsk utstyr på seg eller i ferd med å behandle en døende demonstrant, er det verre enn å bli tatt med våpen. De risikerer å bli bortført, grovt torturert og i noen tilfeller drept.

- Nedslaktingen som foregår i byen Aleppo, som setter sivile liv i enda større fare, representerer en forutsigbar utvikling etter samme foruroligende mønster av overgrep som er begått av regjeringsstyrkene ellers i landet, sier Donatella Rovera, som leder Amnestys krisearbeid.

Drept av sikkerhetsstyrker
Den nye rapporten legger fram bevis for at familiemedlemmer av demonstranter og tilskuere som ble skutt og drept av sikkerhetsstyrkene, er blitt presset til å underskrive erklæringer om at deres kjære var blitt drept av «væpnede terrorister».

De arresterte ble rutinemessig torturert og truet under fangenskapet.

Amnesty-rapporten beskriver i detalj en rekke systematiske statlige menneskerettighetsbrudd, blant annet målrettede angrep mot fredelige demonstranter og aktivister, jakt på sårede demonstranter og helsepersonell som behandlet sårede, rutinemessig bruk av tortur, vilkårlige arrestasjoner og forsvinninger.

- De fredelige demonstrasjonene jeg observerte i forskjellige deler av byen endte alle med at sikkerhetsstyrkene fyrte av maskingevær mot fredelige demonstranter, og både tilskuere og demonstranter ble drept eller såret av deres hensynsløse og vilkårlige skyting, sier Amnestys Donatella Rovera.

Oppfordring til FNs sikkerhetsråd

Amnesty International retter nok en gang en henstilling til FNs sikkerhetsråd om å sende menneskerettighetsobservatører inn i landet, enten ved at man styrker, utvider eller forlenger den tilsynelatende lammete UN Supervision Mission in Syria (UNSMIS) hvis mandat opphører i august, eller ved å etablere en annen mekanisme.

Amnesty International oppfordrer Sikkerhetsrådet til fryse alle presidents Bashar al-Assads økonomiske midler og andre som antas å være medvirkende til å beordre og forberede forbrytelser under internasjonal rett.

Organisasjonen gjentar også sin oppfordring om at Sikkerhetsrådet overfører situasjonen i Syria til Den internasjonale straffedomstolen (ICC) og om at det innføres våpenboikott mot Syria for å få slutt på våpenstrømmen til den syriske regjeringen.

Risikoanalyse før våpenleveranse
Nå når krisen i Syria stadig forverres med stadig flere rapporter om overgrep fra opposisjonen, ber Amnesty International igjen om at alle regjeringer som vurderer våpenleveranser til den Frie syriske hæren (FSA) og andre væpnede opposisjonsgrupper, om først å gjennomføre en grundig risikoanalyse basert på objektiv informasjon for å sikre at våpnene ikke vil bli brukt til å begå eller muliggjøre alvorlige menneskerettighetsbrudd i henhold til internasjonal rett.

Forbrytelser mot menneskeheten
Amnesty International har uavhengig gransket påstander om konkrete menneskerettighetsbrudd i Syria, både i Aleppo og omliggende områder, og konkluderer med at den syriske regjeringen er ansvarlig for massive brudd som utgjør forbrytelser mot menneskeheten.
- Det er helt klart at den syriske regjeringen ikke har noen intensjoner om å la overgrepene opphøre, enda mindre å granske forbrytelsene. Den har tvert i mot prøvd å forhindre enhver uavhengig gransking av de alvorlige overgrepene både i Aleppo og andre steder i landet, sier Rovera.

- Det er det internasjonale samfunnets plikt å sørge for rettferdighet til det syriske folk, og sikre at de som er ansvarlige for disse alvorlige bruddene og forbrytelsene må stå til rette for dem.

For få dager siden klarte ikke Sikkerhetsrådet å bli enige om en Syria-resolusjon. Lammelsen som har preget det internasjonale samfunnet de siste 18 månedene har ikke overraskende resultert i at den syriske regjeringen tror at den straffefritt kan fortsette å begå menneskerettighetsbrudd, krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten. Situasjonen i Syria må umiddelbart overføres til Den internasjonale straffedomstolen.

NY SYRIA-RAPPORT:

• Rapporten 'All-Out Repression' baserer seg på førstehåndsinformasjon innhentet av Amnesty under organisasjonens etterforskningsreise i Aleppo i slutten av mai.
  • Demonstrasjonene i Aleppo, Syrias største by og viktigste finanssenter, startet senere og var mindre omfattende enn i andre byer, men nå har sikkerhetsapparatet reagert med vold, som har ført til at fredelige demonstranter har blitt drept og såret.
  • Rapporten dokumenterer hvordan sikkerhetsstyrkene og regjeringsstøttede shabiha milits rutinemessig har brukt maskingevær mot fredelige demonstranter, drepte og såret demonstranter og tilskuere – blant dem barn – og jaktet ned sårede.
  • Særlig sjokkerende er hvordan det syriske regimet angriper helsepersonell. Helsearbeiderne må til stadighet flytte på seg for å unngå å bli oppdaget.
  • Amnesty International retter nok en gang en henstilling til FNs sikkerhetsråd om å sende menneskerettighetsobservatører inn i landet.

Dette er den tredje Amnesty-rapporten i 2012. Les de forrige her:

13. mars 2012: ‘I WANTED TO DIE’. SYRIA’S TORTURE SURVIVORS SPEAK OUT

14. juni 2012: DEADLY REPRISALS: DELIBERATE KILLINGS AND OTHER ABUSES BY SYRIA’S ARMED FORCES

Vil du vite mer?

Se også Amnesty Internationals interaktive kart med den siste forskningen på tortur, "Eyes on Syria".

Les mer på amnesty.no