Aktivistportalen
Skal du stå på stand for Amnesty? I denne aksjonsveiledningen får du oversikt over hva som er viktig å huske på i planleggingen av standen og på selve dagen.

I denne aksjonsveiledningen tar vi utgangspunkt i temaet Pride. Årets pridekampanje handler om trygghet. Vi jobber for at alle, uansett seksuell orientering, kjønnsuttrykk eller kjønnsidentitet skal være trygge. Vi krever trygge prider over hele landet, sprer kunnskap og bygger synlig støtte. Du kan lese mer om årets tema her.

Det er også plass til å fylle standen med informasjon om annet Amnestyarbeid dersom dere ønsker det.

Aktiviteter på standen

Å arrangere aktiviteter på standen er en flott måte å engasjere forbipasserende. Det er viktig at disse aktivitetene ikke tar for lang tid å gjennomføre og at de er enkle å forstå.

Dersom dere skal arrangere en eller flere konkurranser på standen så kan det være lurt å ha rikelig med premier. Snakk med ditt regionkontor i god tid i forkant om hva som kan deles ut som premie.

Kaste på boks

Skriv ut lapper med ulike former for hets og fest de boksene, eller skriv rett på boksen. Sett de opp i en pyramide, som vist på bildet under. De besøkende på standen kan kaste en ertepose eller ball på disse. Det ligger et vedlegg lenger ned på siden med hetsende utsagn. Målet med aktiviteten er å starte en samtale om hvilke konsekvenser hets har for de som opplever det og ikke minst viktigheten av å stå i mot. 25. juni 2023 lanserte Amnesty en undersøkelse som viser hvordan ytringsklimaet for skeive på nett har blitt forverret de siste årene. Denne kan være et godt utgangspunkt for å starte en samtale. Les rapporten her: Eksplosiv økning av kritiske ytringer om skeive | Amnesty International Norge

Del ut premier til de som kaster, man kan ha ulike premier etter hvor mange bokser man klarer å velte på ett kast.

Quiz

Heng opp et ark med QR-kode til quiz. Koden ligger vedlagt nederst på siden, eller lag din egen. Når folk har svart på quizen kan man snakke om spørsmålene man svarte på.

Del ut premier til folk som deltar.

Fiskedam

En annen mulighet er å lage en fiskedam, slik som i barneselskaper.
Da setter man opp et forheng, og så får deltagere en fiskestang med krok som man kaster over forhenget. Bak forhenget henger man på en godtepose.

Innholdet i denne posen kan være et innpakket drops, et klistremerke og et billedkort. På kortene er det et bilde av en person, og bak står det en identitet. Det står litt informasjon om denne identiteten, og hvilke menneskerettighetsbrudd man risikerer å bli utsatt for.

Målet er å starte en samtale om hvordan det er å leve med minoritetsidentiteter.

Søke om tillatelse til stand

Husk å søke om tillatelse fra gårdeier eller arrangørene av festivalen om å få standplass. Noen arrangører har egne skjemaer man kan fylle ut for å få standplass.

Utførelse av stand

Vegger til telt

Regionkontorene rundt om i landet får tilsendt vegger som kan være på innsiden av telt. Ta kontakt med regionleder i området du bor for å høre om disse veggene er ledige på tidspunktet for standen.

Personlige gjenstander på stand

En stand kan fort se veldig rotete ut dersom gjenstandene til de som står på standen ligger strødd rundt. Tenk på dette når dere forbereder dere til dagen. Har dere et bord med duk som sekker og bagger kan legges under? Har dere eventuelt en annen plass dere kan oppbevare personlige eiendeler?

Vaktplan

Det kan være ganske utmattende å stå på stand. Det er derfor viktig å forberede en god vaktplan på forhånd slik at det ikke ender med at et fåtall av frivillige får veldig lange vakter. Ha gjerne reserver. Det er bedre å være flere enn for få. Legg inn gode pauser slik at dere får i dere rikelig med mat og får muligheten til å delta på arrangementer og besøke andre stands.

Hvor lenge skal standen være bemannet?

Noen festivaler har egne retningslinjer for dette. Det er ikke alltid hensiktsmessig å stå på stand fra tidlig om morgenen til sent på kvelden. Publikum varierer både i størrelse og i hvor interessert de er i å snakke med oss på stand utover kvelden. Ta dette med i beregningen når dere lager vaktplan. Det er lov å pakke ned hvis arrangørene tillater dette, og hvis dere ser at det ikke er behov.

Samtale på stand

Husk at alle samtaler starter med et "hei" og et smil. Det kan være lurt å lage en pitch i forkant og øve på hverandre.

Hva gjør du hvis du får spørsmål du ikke kan svaret på?

Det er helt naturlig å ikke ha et svar på alt, og det er heller ikke forventet at du kan alt om Amnesty selv om du står på stand. Dersom du får et spørsmål du ikke kan svare på så er det best å være ærlig og si akkurat det. Vær løsningsorientert og sett de i kontakt med en ansatt, eller ta imot kontaktinformasjonen deres slik at en ansatt kan kontakte personen i etterkant.

Dersom en ubehagelig situasjon skulle oppstå

I forkant av standen så burde du som enkeltperson eller dere som gruppe reflektere over hvordan dere skal håndtere besøkende som oppfører seg ufint. Det beste kan være å prøve å avslutte samtalen og unngå alle former for konfrontasjon. Dere står på denne standen for å informere om Amnesty sitt arbeid, ikke for å prøve å endre alle besøkendes synspunkter.

Dersom situasjonen skulle utvikle seg og bli direkte ubehagelig så kontakter dere arrangørene av festivalen for hjelp. Ta kontakt med gruppeleder og regionleder i etterkant så man kan få snakket om det som skjedde.

Oppleves situasjonen truende?
Besøk gjerne denne siden fra politet som handler om hatefulle ytringer

Ta kontakt med regionleder i området du bor dersom du har noen spørsmål!

Yonas Bennour

Regionleder øst