Aktivistportalen
Arbeid er en menneskerett: Stå opp for Afghanske kvinners rett til utdanning og arbeid på 1. mai.
Temagruppe for kvinners rettigheter laget denne

filmen og du kan lage lignende.

1.mai er arbeidernes dag og den markeres over hele landet med markeringer, taler og tog. I år står Amnesty i solidaritet med afghanske jenter og kvinner som har mistet flere rettigheter under Taliban-regimet, inkludert retten til arbeid, skole og utdanning.

Vi oppfordrer alle Amnesty-aktivister til å delta på 1.mai-arrangement for å vise solidaritet, signere vår aksjon og kreve at Taliban gjenåpner skoler og lar kvinner komme på jobb.

Derfor skal vi ha fokus på solidaritet med jenter og kvinner i Afghanistan.

Vær synlig i toget

Bor du i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim eller Tromsø? I disse byene er vi allerede med i togene, så hører du til et av disse stedene ta kontakt med din regionleder for å bli med på planleggingen. Bor du andre steder kan du høre med Landsorganisasjonen i Norge (LO) lokalt, eller en annen lokal fagforening for å finne ut av hva som skjer i ditt nærmiljø.

I 1. mai-toget er det viktig å være synlig blant alle parolene, korpsene og gruppene som deltar. Vi har derfor laget noen forslag til hvordan dere kan skape oppmerksomhet rundt vår parole.

Lag en parole om undertrykking av kvinner og jenter i Afghanistan!

Vårt forslag er: "Arbeid og utdanning er en menneskerett: Stopp undertrykking av kvinner og jenter i Afghanistan"

Arranger paroleverksted noen dager før 1.mai og mal slagordet på en parole. I verktøykassa finner du tips til hvordan man lager en parole.

Lag plakater

I tillegg til parolen kan dere gjerne lage egne plakater, med ulike budskap. Under er noen forslag, men kom gjerne med egne forslag. Du kan også skrive ut plakaten vi har laget som ligger lengre ned på siden.

TIPS!

Bruk kreativiteten og lag gjerne egne plakater – husk og send oss bilder av aktivitetene deres og legg det gjerne ut på sosiale medier. Husk å tag ditt regionkontor.

Dette er slagord som ropes under demonstrasjoner for Afghanske kvinner. Del gjerne i sosiale medier.

#WorkEducationFreedom

#WomensRightsAreHumanRight

#StandWithwomenInAfghanistan

Lag noen kule rop

Vi ønsker ikke bare å synes, men vil også høres i toget. Forbered noen slagord dere kan rope.

Hvis en av dere har en tromme eller annet rytmeinstrument kan det være fint å ha med for å høres enda bedre.

Skriv leserinnlegg

Synlighet i lokale medier i forkant av 1.mai vil hjelpe oss med å mobilisere enda flere til å gå bak Amnestys parole i toget.

I verktøykassa for grupper finner du flere punkter til hvordan du kan skrive leserinnlegg og hvordan du kan gå fram for å få det på trykk i din lokalavis. Regionkontoret kan lese over og hjelpe til med å skrive.

Holde appell:

Har du lyst til å holde appell på vegne av Amnesty? Vi trenger å bli hørt over hele landet! Ta kontakt med 1.mai-komiteen der du bor for å høre om du kan holde appell. Husk å informere om at du representerer Amnesty, og at temaet for appellen er solidaritet med kvinner og jenter i Afghanistan.

Bor du i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger eller Tromsø? Ta kontakt med regionkontoret for å koordinere aktivitetene på 1. mai.

Denne plakaten kan du skrive ut.

Menneskerettigheter
Disse menneskerettighetene blir brutt i denne saken:
  • Retten til utdanning
  • Retten til arbeid
  • Retten til ytrings- og informasjonsfrihet
  • Retten til politisk deltakelse
  • Retten til å ikke bli utsatt for diskriminering
  • Retten til fri bevegelse
  • Retten til beskyttelse