Bilde
AKSJON: Georgia

Politiet: "Skad ham, drep ham!"

Signer aksjonen under:

Jeg krever rettferdighet for Davit!Se brevet vi sender

10 har signert

Slik behandler vi dine personopplysninger

Davit demonstrerte fredelig, da politiet gikk løs på ham, banket ham opp og forsøkte å kvele ham.
Publisert: 25. jun 2024, kl. 13:24 | Sist oppdatert: 28. jun 2024, kl. 12:11

14. mai demonstrerte Davit Katsarava fredelig foran parlamentet i den georgiske hovedstaden Tbilisi - sammen med tusenvis av andre georgiere.

Flere maskerte menn fra politiets spesialstyrker dro Davit vekk fra menneskemengden, tok på ham håndjern og begynte å slå ham i hodet og i ansiktet - mens de ropte ut fornærmelser.

En av de maskerte mennene brukte en spesiell kamphanske.

Davit ble så dratt bort til en politibil - samtidig som de maskerte mennene fortsatte å slå ham. En politibetjent forsøkte flere ganger å kvele ham med et skjerf.

Krev at de ansvarlige for mishandlingen av Davit blir stilt til ansvar - signer aksjonen!

En av dem skrek: "Skad ham, drep ham". Så begynte de de å kvele meg med skjerfet jeg hadde på meg. Jeg var sikker på at jeg skulle bli drept eller lemlestet.
Davit Katsarava

Etter flere timer med vold og ydmykelser, fikk politibetjentene Davit til å signere et forelegg for ordensforstyrrelser. Deretter ble han omsider overført til sykehus.

På sykehuset ble det konstatert at Davit hadde pådratt seg en kraftig hjernerystelse, flere benbrudd i ansiktet og en brukket kjeve. Han måtte gjennomgå en akutt operasjon.

I videoopptakene som viser arrestasjonen hans, ser man Davit stå sammen med andre demonstranter og henvende seg mot politiet på en fredelig måte, da flere politifolk brøt ut av rekkene, løp mot Davit og dro ham bort. Alle politibetjentene hadde ansiktet dekket med svarte masker.

Davit er en av mange demonstranter som har blitt skadet i møte med politiets spesialstyrker i Georgia denne våren. Siden april har over hundre personer blitt vilkårlig fengslet, slått, torturert eller mishandlet på annen måte som følge av deltakelse i demonstrasjoner.

Så langt har ingen blitt identifisert eller stilt til ansvar for mishandlingen av demonstranter.

Amnesty krever at georgiske myndigheter:

• igangsetter en rask og upartisk etterforskning av anklagene om tortur og mishandling av Davit Katsarava og ander demonstranter under eller etter demonstrasjoner, eller i varetekt.
  • stiller de ansvarlige til ansvar for sine handlinger i rettferdige rettssaker.

Signaturene sendes til Georgias statsminister, Irakli Kobakhidze.

Protesterte mot "utenlandsk agent"-lov

Davit Katsarava har sammen med tusenvis av andre demonstrert mot et lovforslag som stempler organisasjoner med utenlandsk finansiering som utenlandske agenter. Lovforslaget vil ramme uavhengige medier og menneskerettighetsorganisasjoner.

Katsarava er involvert i en bevegelse som jobber mot russisk okkupasjon av Georgia. Han har vært aktiv i demonstrasjonene mot det omstridte lovforslaget, som 3. juni ble endelig vedtatt av nasjonalforsamlingen. Loven er dermed gyldig.

Mr. Irakli Kobakhidze,
Prime Minister
Administration of the Government of Georgia
7 Ingorokva street, Tbilisi

Dear Prime Minister,

I am writing to you in connection with the arbitrary arrest, beating and abuse of activist Davit Katsarava.

Davit Katsarava was apprehended by special police forces on 14 May in front of the Parliament while protesting peacefully against the law "On Transparency of Foreign Influence." Several masked men without identification numbers from special police forces, dragged him away from the crowd, handcuffed him on the ground, and started beating him in his face and head while hurling insults. He was then taken to a police minivan, where they continued beating him with special knuckle-duster gloves, aiming sustained blows at his face and head. One of the officers also attempted to strangle him with his scarf several times. After several hours of violence and humiliation, officers filmed him before ostensibly waiting for confirmation to hand him over to patrol police. After signing administrative proceedings for “petty hooliganism” patrol police transferred him to a hospital, where he was diagnosed with a severe brain concussion, multiple facial bone fractures, including a broken eye socket and jaw, and had to undergo urgent surgery. He continues to suffer from loss of eyesight and heavy concussion.

Davit Katsarava is one of dozens of people who suffered severe injuries at the hands of security forces during peaceful protests. Since April, more than a hundred individuals were reported to have been arbitrarily detained, severely beaten, tortured or otherwise ill-treated for their participation in protests.

It is unacceptable that no one has been identified and held accountable for more than a hundred complaints by protestors about beatings and other forms of torture and ill-treatment. The failure to carry out effective investigations and ensure accountability perpetuates a culture of impunity.

I urge you to ensure a prompt, impartial and effective investigation into all allegations of torture or other ill-treatment of protestors during or after protests, or while in detention, including that of Davit Katsarava, and to bring those responsible to account in fair trial proceedings, including any officials who gave orders for the unlawful use of force.

Additionally, I ask you to take urgent and effective measures to prevent torture and other ill-treatment of protesters and ensure that people can protest peacefully without fear of being arbitrarily arrested, physically assaulted, or otherwise abused for peacefully protesting or expressing dissenting opinions. This includes publicly condemning acts of unlawful use of force by the police, ensuring that police officers and other officials making arrests wear clearly visible identification.

Yours sincerely