Teodora del Carmen Vasquez ble i februar i år satt fri etter massivt press fra blant annet Amnesty.
Diskriminering av kvinner er et problem over hele verden, og kommer særlig til uttrykk i forbindelse med rettigheter knyttet til kropp og seksualitet.

Regulering av disse synliggjør klare kjønnsstereotypier og forskjeller i rådende normer om hvilken rolle kvinner skal spille i samfunnet. Latin-Amerika og Karibien er regionen hvor dette i størst grad er synlig. Faktorer som etnisitet og sosial status avgjør hvilke rettigheter du har, og de sosiale godene er svært ujevnt fordelt.

Som hovedregel har de rike tilgang på høyere utdannelse, medisinsk bistand og andre ressurser. De får dermed også informasjon om hvordan man kan unngå seksuelt overførbare sykdommer og uønskede graviditeter, tilgang på moderne prevensjonsmidler, og trygge aborttjenester.

De fattige får ingenting.

I flere av landene i regionen er alle former for abort totalt forbudt. Dette innebærer også spontanabort, dødfødsel og terapeutisk abort, altså abort som utføres på grunn av fare for mors liv. Man har heller ikke lov til å ta abort dersom graviditeten er et resultat av seksuelle overgrep eller incestuøse forhold.

I flere av landene i regionen er alle former for abort totalt forbudt. Dette innebærer også spontanabort og dødfødsel.

Over 700 000 kvinner i Latin-Amerika må hvert år få behandling for komplikasjoner etter illegale aborter, utført med strikkepinner eller ulike former for gift. Mange kvinner får også lange fengselsstraffer. I El-Salvador, som har noen av de strengest eksisterende lovene knyttet til dette temaet, kan man risikere 50 års fengsel, dersom man dømmes for drap, noe man reelt står i fare for, da man i disse landene objektivt stilles til ansvar for at fosteret ikke forble levedyktig inne i ens egen kropp.

Det er først og fremst fattige unge kvinner som rammes av dette.

I Paraguay måtte eksempelvis nylig en 10 år gammel jente få et barn, som var resultatet av stefarens voldtekt. Barnet ble forløst med keisersnitt i uke 32.

I Den dominikanske republikk døde en 16 år gammel jente av leukemi, da legene utsatte behandlingen på grunn av fare for fosteret.

Og i El Salvador fikk Teodora del Carmen Vazquez 30 års fengselsstraff for å ha født et dødt barn.

Sistnevnte ble satt fri i februar 2018 etter å ha sonet 11 år av fengselsstraffen sin. Frifinnelsen fant sted etter massivt press fra Amnesty og andre aktører.

Dette viser at det nytter. Protestene fra verdenssamfunnet har flere steder hadde positive resultater. Chile avskaffet i august 2017 sitt strikte lovverk, hvor abort var totalt forbudt. Fra da av ble abort tillatt i utvalgte tilfeller: Dersom det er fare for kvinnens liv, dersom fosteret ikke er levedyktig, og dersom graviditeten er et resultat av et seksuelt overgrep.

Også i Argentina ble det høsten 2018 gjennomført en folkeavstemning på om det skulle innføres selvbestemt abort frem til svangerskapets uek 14. Forslaget ble dessverre nedstemt, og abort regnes fremdeles som ulovlig i landet. Men at massivt press, internt og eksternt, fremprovoserer en folkeavstemning, er et tegn på at noe er i emning, og at man ikke må gi seg. Antirettighetsbevegelsene er fremdeles sterke og velorganiserte.

Barrierene må identifiseres og abortforkjempernes stemme må gjøres tydeligere.

Hva skal vi gjøre?

Amnesty er en del av et levende, regionalt nettverk, og vi vil fortsette og jobbe sammen og styrke vårt partnerskap og våre allianser både gjennom regionalt arbeid og på landsbasis.

Dette innebærer blant annet:

• Å gjennomføre informasjonskampanjer for å sørge for at befolkningen blir sine internasjonale rettigheter bevisste, og fungere som talerør til offentligheten, for hvilke standarder man bør sikte seg inn mot, som for eksempel Amerikanske systemer og retningslinjer gitt av FN.
  • Å etterforske, identifisere og sette søkelyset på urettferdighet og diskriminering mot jenter som har vært utsatt for seksuell vold, og som tvinges til å bære frem barn som er resultater av dette i Paraguay, via kampanjen NiñasNoMadres(Barn, ikke mødre).
  • Å jobbe for muligheten til lovlig og trygg abort uten diskriminering i Argentina, Colombia eller Mexico (hvilket av disse vi vil jobbe videre med vil først avgjøres mot slutten av året.
  • Reaktivt arbeid: Vi vil jobbe aktivt med godt etablerte partnere for å fjerne det totale abortforbudet, særlig i Den dominikanske republikk og i El Salvador, og vi vil støtte vår Chilenske seksjon, som har hovedansvaret for å monitorere den politiske utviklingen på dette emnet i regionen, og som også jobber med å få til tilsvarende lovendringer i andre land, som de har jobbet frem i sitt eget.
  • Reagere tydelig og legge press på myndigheter i forbindelse med nye saker som kommer opp, hvor kvinner blir nektet rett til lovlig abort.

I tillegg vil vi fortsette vårt massive press på myndighetene for å få gjennom lovendringer som vil gjøre selvbestemt abort lov.

Dersom du ønsker mer informasjon om dette prosjektet, eller ønsker å støtte, ta kontakt med partneransvarlig, Marius Lystad på e-post [email protected].

Tilbake til bedriftsportal