Ytringsfrihetens harde kår i Russland

Amnesty er bekymret over ytringsfriheten i Russland etter at antipropaganda-loven nylig ble vedtatt i St. Petersburg.
Publisert: 10. Apr 2012, kl. 15:45 | Sist oppdatert: 16. Apr 2012, kl. 04:13

- Nå blir det enda vanskeligere kår for menneskerettighets- og andre interesseorganisasjoner i Russland, sier politisk rådgiver i Amnesty i Norge, Patricia Kaatee.

- Loven i St. Petersburg som forbyr uttalelser som støtter homofili er en skam, sier Tatjana Loksjina, talskvinne for Human Rights Watch i Russland. Loksjina mener at loven både er diskriminerende og at den bryter med ytringsfriheten og forsamlingsfriheten.

Sterkt diskriminerende

Loven forbyr ”propaganda for sodomi, lesbiskhet, biseksualitet, transkjønnethet og pedofili til mindreårige”. Det er uvisst hvordan loven vil praktiseres, men i sin ytterste konsekvens kan det resultere i at det ikke lenger er mulig å omtale lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT) på en positiv måte verken i sosiale eller andre medier.

- I realiteten er det nå helt umulig å snakke positivt om homofili i St. Petersburg, sier Patricia Kaatee.

Loven gjør det vanskelig for LHBT-organisasjoner, menneskerettsorganisasjoner og andre å informere saklig om seksuell orientering og kjønnsidentitet uten å være i strid med loven.

- I tillegg er loven sterkt diskriminerende, slår Kaatee fast.

Ifølge Kaatee har ytringsfriheten aldri hatt et sterkt vern i Russland. Enhver kritisk røst som hever seg mot landets politiske elite og eksisterende politiske virkelighetsbeskrivelsen blir møtt med hard motstand. Systemkritiske journalister blir forfulgt og i ytterst konsekvens drept, forteller Amnestys politiske rådgiver Kaatee.

- Dette viser at man fremdeles må kjempe for at de uavhengige stemmene skal bli hørt, sier hun.

Strider mot grunnloven

Det er det statsbærende partiet Forent Russland som har fremmet loven i St. Petersburg. Både Russlands president og statsminister tilhører til dette partiet, noe som gir enda større grunn til bekymring, mener Kaatee.

- Vi frykter at tilsvarene lover kan bli vedtatt i flere regioner, og i verste fall bli gjeldende i hele føderasjonen, sier Kaatee.

Det er kritikkverdig at russiske myndigheter godtar at underliggende regionale organ kan vedta en lov som strider mot den russiske grunnloven, som forbyr diskriminering og stadfester retten til ytringsfrihet.

Speiler regionen

Kaatee sier det er vanskelig å forklare hvordan en slik lov kan bli vedtatt i Russland, men hun understreker at det er sterke fordommer mot lesbiske, homofile, bifile og transpersoner i de fleste sentral- og østeuropeiske land.

- Det er som regel store motdemonstrasjoner når LHBT-bevegelsen arrangerer Gay Pride-markeringer i land i Sentral- og Øst-Europa som Serbia og de Baltiske statene , forteller Kaatee.

Senest 10. april satte politiet en foreløpig stopper for det planlagte pride-arrangementet i Ungarn. Avslagets offentlige begrunnelse er at en slik marsj hindrer trafikken og begrenser bevegelsesfriheten for den øvrige befolkningen.

Om antipropagandaloven:
  • 29. februar i år vedtok bystyreforsamlingen i St. Petersburg lovforslaget som forbyr handlinger som offentlig informerer om homofili, biseksualitet og transpersoner.
  • Loven ble gyldig i St. Petersburg fra 17. mars 2012.
  • De første pågripelsene etter at loven ble vedtatt i St.Petersburg skjedde første helgen i april. Homofile som demonstrerte fredelig ble da arrestert og ilagt bøter.
  • Loven har allerede blitt vedtatt i russiske regioner i Ryazan, Kostroma og Arkhangelsk, og har flere ganger blitt foreslått i Moskva.