Vi må stå sammen for å overleve

LHBT-aktivisten Valentina Likhoshva (36) fra Russland oppfordrer alle til å gå i paraden under Oslo Pride.
Publisert: 27. jun 2017, kl. 16:31 | Sist oppdatert: 7. jun 2018, kl. 11:42
Valentina er psykolog og jobber for The Original Initiative group Maximum, som er del av et menneskerettighetsnettverk som jobber for like rettigheter og menneskeverd, uansett kjønnsidentitet og legning. Valentina og kollegaene jobber med lokale, nasjonale og internasjonale initiativer, i tillegg til å tilby juridisk assistanse og annen hjelp til LHBTI-personer. Hun er på Oslo pride for å snakke om hvordan det er å være skeiv i hjemlandet Russland.

Møt Valentina og andre helter på Eldorado 30. juni klokken 14.00

Hun tegner et dystert bilde av situasjonen for LHBTI-rettigheter, og menneskerettigheter generelt, i Russland.

- Når du jobber med menneskerettigheter i Russland, må du bare innse at det er risikabelt, og at det kommer til å skje noe med deg en dag , sier Valentina. Selv om ordene hennes er dramatiske, er stemmen rolig. For Valentina er dette bare en konstatering av fakta.

Står samlet når Russland går feil vei

Valentina forteller at det blir stadig vanskeligere å være lesbisk, homobil, bifil eller transperson (LHBT) i Russland. Utviklingen når det kommer til deres rettigheter har dessverre gått i helt feil retning de siste årene, særlig siden innføringen av den såkalte anti-propagandaloven sommeren 2013. Denne loven forbyr "propaganda av utradisjonelle seksuelle relasjoner overfor mindreårige".

- Situasjonen har blitt verre og verre og verre, og det vil bli enda verre, sier Valentina.

Men samholdet mellom LHBTI-aktivistene har blitt styrket.
- På den annen side kan vi se at fellesskapet står sterkere. Hvis vi ikke står sammen, så klarer vi ikke å overleve, sier Valentina.

Stemplet som fremmed agent

I 2014 begynte Valentina å jobbe for det som da var organisasjonen Maximum. I februar 2015 kom organisasjonen på listen over fremmede agenter, etter fremmed agent-loven som trådte i kraft i Russland november 2012.

- Det var en vanskelig tid, forteller Valentina. Maximum ble dømt til å betale en bot på 300 000 rubler. Det er mye penger, særlig for en organisasjon med begrenset tilgang på midler.

- Det er en sum man kan kjøpe en bil for i Russland, sier Valentina.

Å bli stemplet som fremmed agent i Russland er ingen hedersbetegnelse, for å si det mildt. Dessuten innebærer det et intensivt kontrollregime, med regnskapssjekk fire ganger i året.

I realiteten vil det si at man ikke har tid og mulighet til å fortsette arbeidet sitt. For Maximum betød det at de så seg nødt til å legge ned organisasjonen, og starte opp igjen som et nettverk, for å unngå å være på listen over fremmede agenter.

I april samme år, ble Valentina og kollegaene angrepet med gass. Vold mot LHBTI-miljøer er dessverre vanlig i Russland, og etterforskingen som følger er som regel mangelfull.

Inviterer alle til paraden

Valentina skal delta i årets pride-parade i Oslo. Hun oppfordrer alle som kan til å gå i paraden for å vise støtte og solidaritet med LHBTI-personer som ikke selv kan være med.

- Fordi vi er alle mennesker, og vi er alle et fellesskap. Det spiller ingen rolle hva slags seksuell orientering eller kjønnsidentitet du har. Du vil støtte naboene dine, og dine brødre, søstre, mødre og fedre, sier Valentina.

Hun understreker også hvor viktig det kan være for russiske LHBT-aktivister å delta i parader i andre land, siden det er minimalt med slike muligheter i hjemlandet.

- Jeg vet at dette er noe som motiverer folk. Du kan se at dette er mulig, sier Valentina.

Det gir styrke til å fortsette den tunge kampen for like rettigheter på hjemmebane.

- Når du kommer hjem igjen, så vet du at du har rett til å være den du er.

Les hvilke andre vi går for i årets parade

Les mer på amnesty.no