Verdens vaktbikkje fyller 50 år

Lørdag 28. mai fyller Amnesty International, verdens største menneskerettighetsorganisasjon og fredsprisvinner, 50 år. Skål for friheten!
Publisert: 27. Mai 2011, kl. 10:00 | Sist oppdatert: 2. nov 2015, kl. 13:56
2011: Amnesty har medlemmer i over 150 land og til sammen tre millioner aktivister. 300 etterforskere dokumenterer til enhver tid menneskerettighetsbrudd over hele verden. Amnesty spiller og har spilt en avgjørende rolle i verdenshistorien med mange menneskerettslige seire å se tilbake på.

- I dag kan jeg ubeskjedent si at Amnesty International har betydd mye for frihet i verden, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International.
- Uten Amnestys aktivister og medarbeidere hadde flere sittet fengslet for sine meninger og den generelle respekten for menneskerettighetene hadde vært mindre enn den er i dag.

I et halvt århundre har Amnesty dokumentert overgrep og grusomheter, gitt håp til undertrykte og diskriminerte mennesker, og drevet kampanje- og aksjonsarbeid preget av besluttsomhet og innovasjon.

Amnesty har bidratt til at over 50 000 samvittighetsfanger har blitt løslatt fra fengsel og organisasjonen har spilt en instrumentell rolle i få på plass torturkonvensjonen, slik at torturister blir fredløse overalt i verden. Amnesty har også bidratt sterkt til etableringen av Den internasjonale straffedomstolen som innebærer at statsledere ikke lenger står over loven når de anklages for menneskerettighetsforbrytelser.

Amnesty har en nøkkelrolle i utviklingen mot en verden uten dødsstraff. Over 90 land har avskaffet dødsstraffen siden Amnesty ble etablert.

Amnesty bidrar til å øke den generelle kunnskapen om menneskerettigheter både blant myndigheter, næringsliv og folk flest som følge av både press, påvirkningsarbeid og menneskerettighetsundervisning.

Skål for friheten
1961: Da den britiske advokaten Peter Benenson hørte om to portugisiske studenter som var blitt arrestert for å ha skålt for friheten, ble han så opprørt at han skrev en artikkel i den engelske avisen The Observer under tittelen ”The Forgotten Prisoners”. Appellen hans for amnesti for det han kalte ”samvittighetsfanger” ble gjengitt i aviser over hele verden og skulle vise seg å være kimen til dagens Amnesty.

Lørdag 28. mai feirer Amnesty sitt 50-årsjubileum med en verdensomspennende ”skål for friheten” i mange titalls land, fra Argentina og Ghana til Tyrkia, New Zealand og Norge for nettopp å gjenskape frihetsskålen til de to portugisiske studentene i 1961.

Også i Norge blir det feiring over hele landet på lørdag, med blant annet musikkvideo-lansering, venners-venners-fest, utstillinger, bursdagskroneverksted, marsipankakelag, ballongslipp, skatearrangement og artister som synger bursdagssangen fra scenen på Miniøya i Oslo.

2011 – en ny vår for menneskerettighetene
I flere tiår har Amnesty aksjonert for enkeltmennesker og rapportert om undertrykkelse og overgrep i land som Jemen, Syria, Tunisia, Egypt og Libya. Det er derfor til ettertanke at idet Amnesty fyller 50 år, befinner denne regionen seg midt i en ny vår for menneskerettighetene som kan medføre historiske endringer med gjenklang over store deler av verden, fra Aserbajdsjan til Zimbabwe.

Amnestys ferske årsrapport fra mai 2011 minner oss allikevel om at det fortsatt er mye å gjøre for Amnestys millioner av aktivister. Fortsatt er et liv uten frykt og uten nød bare en drøm for mange. Nesten to tredjedeler av verdens befolkning mangler adgang til rettferdighet, overgrep er roten til og forverrer fattigdom, diskriminering mot kvinner er fortsatt svært utbredt, og i det siste året har Amnesty dokumentert tortur og umenneskelig behandling i minimum 98 land.

- Til tross for stoltheten jeg føler over å ha vært aktiv i Amnesty i over halvparten av den tiden organisasjonen har eksistert, håper jeg likevel at Amnesty vil ha gjort seg selv overflødig før organisasjonen fyller 100, avslutter Egenæs.

Les Amnestys historie

50 årsfeiring over hele landet

Oslo: Bursdagsfeiring på Miniøya
Lillehammer: Slum på Litteraturfestivalen