Valentinesaksjon på Torgallmenningen: En kjærlighetserklæring til ytringsfriheten

I Saudi Arabia er offentlig feiring av ikke-muslimske merkedager forbudt. I forkant av Valentinesdagen patruljerer det religiøse politiet sjokolade- og blomsterbutikker for å advare mot salg av varer som promoterer dagen.

Publisert: 18. Feb 2015, kl. 14:30 | Sist oppdatert: 3. Feb 2017, kl. 10:24

I Bergen markerte Amnestys gateververe Valentinesdagen med å aksjonere for den saudiarabiske bloggeren Raif Badawi. Badawi er dømt til 10 år i fengsel og 1000 piskeslag for ”blasfemiske ytringer” på nett. En rekke blogginnlegg, blant annet ett som gjør narr av forbudet mot feiring av Valentinesdagen, danner grunnlaget for tiltalen.

9. januar mottok Raif Badawi de første 50 piskeslagene. Amnesty anser Badawi som en samvittighetsfange, fengslet utelukkende for å ha benyttet seg av ytringsfriheten.

50 støttespillere sterkere

I Amnesty vet vi at jo flere støttespillere, desto større gjennomslagskraft har vi i sakene vi jobber med. Tanken bak gateververnes valentinsaksjon var å rekruttere én ny støttespiller for hvert piskeslag Badawi har blitt utsatt for. Målet var 50 nye støttespillere, i form av sms-aktivister.

Som sms-aktivist bidrar du til Amnestys arbeid ved å signere hasteaksjoner på mobiltelefonen. Sms-nettverket er Amnestys største og mest effektive aksjonsnettverk, og brukes når det er rask responstid og et høyt antall underskrifter som teller.

9. januar mottok Amnestys sms-aktivister følgende melding: HASTER! Piskingen av saudiske Raif Badawi starter i dag! Krev at det stanses! Send APPELL <ditt navn> til 2160. På kort tid kunne Amnesty sende over 15.000 signaturer fra Norge til myndighetene i Saudi Arabia. Siden har piskingen blitt utsatt, igjen og igjen.

Sol i Bergen = Suksess!

I etterlengtet vårsol gikk aksjonen over all forventning. Medieoppmerksomheten den siste tiden gjorde at mange allerede hadde fått med seg Badawis sak. Og her var endelig muligheten til å "gjøre noe".

- Da vi nådde 50 sms-aktivister, var det fortsatt stor pågang ved standen. Vi bestemte oss for å doble, forteller teamleder Marie Tindstad.

Resultatet ble hele 106 nye sms-aktivister. I tillegg signerte nesten 400 besøkende Amnestys krav om at Badawi må løslates.

På verdensbasis har Amnesty International samlet over 1 million signaturer i saken. Signaturene sendes fortløpende til myndighetene i Saudi Arabia.