URGENT ga Khalaf-familien opphold i Norge

I 2001 iverksatte Amnesty for første gang en URGENT-aksjon mot norske myndigheter, og det med umiddelbar suksess. Også flere andre mennesker fikk hjelp mot menneskerettighetsbrudd gjennom URGENT-aksjoner i 2001
Publisert: 19. jul 2002, kl. 15:23 | Sist oppdatert: 25. sep 2008, kl. 01:14

- Jeg vil gjerne arbeide mer for Amnesty. Det er det beste man kan gjøre for andre mennesker, sa den syriske kurderen Abdulkader Hasan Khalaf til Amnesty etter at en URGENT-aksjon fikk norske myndigheter til å gi ham og familien opphold i Norge. URGENT-aksjonen ble iverksatt i desember etter at både UDI og Utlendingsnemnda hadde avslått Khalafs asylsøknad, til tross for at Amnesty hadde gitt støtte til hans asylsøknad siden organisasjonen mente det var fare for tortur ved hjemsendelse.

Hasteaksjonen ble URGENT

Bemanningsproblemer forårsaket at Hasteaksjonen lå nede store deler av første halvår 2001. Over sommeren ble Hasteaksjonen relansert som URGENT og Michael Price ble ansatt i halv stilling som URGENT-koordinator. URGENT passer for alle Amnesty-medlemmer - både individuelle aktivister og grupper. Teknisk oppgradering tillot utvidet bruk av e-post (ca. 20 prosent av utsendelsene), samt spesialisering for medlemmer i henhold til hvilke land, språk, region og type overgrep de ønsker å aksjonere på.

I løpet av 2001 ble 408 URGENT-saker initiert, hvorav 83 (20 prosent) ble avsluttet og 78 (19 prosent) viste en forbedring i tilstanden til den saken gjaldt. URGENT hadde 1243 aktive appellskrivere i sin database per 31. desember 2001.

URGENT for Schools, en aksjonsform tilrettelagt for engelskundervisningen i videregående skole, ble lansert som et pilotprosjekt for engelsklærere i Rogaland og Trøndelags-fylkene.

(MP)

Relevante lenker: