"Transparens 2014"- mellom fortid og nåtid

Amnesty i Haugesund oppfordrer deg: La deg fengsle. 31. mai og 1. juni finner du Amnestys lokallag i Haugesund på Rådhusplassen i anledning Grunnlovsjubileet. Vi skal delta på vandreforestillingen "Transparens 2014 - Napoleonskake og verdensfred"
Publisert: 27. Mai 2014, kl. 12:46 | Sist oppdatert: 28. Mai 2014, kl. 09:14
Vandreforestillingen "Transparens 2014 - Napoleonskake og verdensfred" involverer blant annet mange flinke skuespillere, musikere, sangere og dansere. Også nye stemmer får si det de har på hjertet - noe som er en grunnleggende tanke i et demokrati som Norge.

I tillegg til å være en feiring av grunnloven er forstillingen også mye mer. Vi i Amnesty International skal sørge for at vandringen blir mer enn en fin kulturopplevelse (noe som den så absolutt er). og dette gjør vi blant annet ved å be folk om å la seg fengsle på Rådhusplassen. Vi gjør dette for å vise solidaritet med mennesker som sitter eller har sittet i fengel for å ha tatt i bruk rettigheter som vi tar for gitt i Norge. Deriblant rettigheter som vi ikke kunne ta for gitt for få år tilbake.

For hver av de 7 "dødssyndene" som man kan la seg fengsle for, har vi en pågående aksjon som vi samler inn signaturer til. Sammen skal vi gi urettferdigheten et ansikt. De syv "syndene" er som følger:
Vi håper å se DEG denne helgen, og det er mange måter å bidra på. Du kan enten la deg fengsle, stå på stand med lokallaget, eller bli med på en reise gjennom grunnloven og de siste 200 årene. I et demokrati skal alle ha mulighet til å delta. Derfor er det fire ulike billettpriser, og du bestemmer selv hvor mye du vil betale – kr 50,-, kr 100,-, kr 150,- eller Kr 200,-.

TIDSPUNKT: Forestillingen spilles 31. mai kl. 16.00 og 20.00 i tillegg til 1. juni kl. 12.00.

Ønsker du å la deg fengsle eller på en annen måte bidra? Ta kontakt:
• Amnesty International v/ Amalie Olsen : 452 70 335