Bilde

Stopp volden i Iran

GI EN DONASJON NÅ

Indicates required field

Her kan du betale med bankkort. Din donasjon vil gå 100% til vårt etterforsknings- og kampanjearbeid i Iran.

Beløp

Slik behandler vi dine personopplysninger

Barn utsettes for tortur i iranske fengsler. Flere personer har blitt dømt til døden. Nå trenger vi din støtte for å hindre den brutale utviklingen.

Situasjonen i Iran har eskalert siden høsten 2022:

• Iranske myndigheter slår hardt ned på demonstranter.
  • Amnesty har rapportert om barn som blir torturert i fengslene.
  • Unge menn henrettes – både offentlig og bak lukkede dører – etter urettferdige rettssaker.

Dette pågår akkurat nå. Amnesty etterforskningsteam jobber på spreng for å samle informasjon om alt som foregår på innsiden av landet, og for å øke det internasjonale presset på iranske myndigheter.

Nå trenger vi flere ressurser for å hindre at flere blir arrestert, torturert og dømt til døden. Vi har derfor startet en øremerket innsamling, hvor støtten vil gå direkte til arbeidet med Iran.

Din støtte vil bidra til å:

• Gjennomføre hasteaksjoner for å hjelpe menneskene som risikerer dødsstraff i Iran.
  • Etterforske hvordan iranske myndigheter slår ned på fredelige demonstranter.
  • Dokumentere bruk av vold og tortur mot demonstranter i iranske fengsler, inkludert kvinner og barn.

Støtt Amnestys arbeid i Iran

Fyll inn valgfritt beløp under.

Slik behandler vi dine personopplysninger

Takket være våre støttespillere, har vi allerede bidratt til viktige fremskritt i Iran:

• Over 1 million mennesker fra 220 land og territorier signerte vår globale aksjon, som krevde beskyttelse av demonstrantene i Iran.

• I november vedtok FNs menneskerettighetsråd en resolusjon om å etterforske menneskerettighetsbrudd i Iran knyttet til protestene som startet 16. september 2022, spesielt med hensyn til kvinner og barn. Etterforskningen skal også samle bevis for å stille de ansvarlige for retten. Dette er en viktig seier, og noe som Amnesty etterforsknings- og kampanjeteam har arbeidet lenge for.

• Støtten fra givere og medlemmer har gitt Amnesty ressursene til å etterforske hva som foregår på innsiden av Iran – i fengslene, under demonstrasjonene og på dødscellene.

• Ved å skape internasjonal oppmerksomhet rundt enkeltmennesker som står i fare for henrettelse eller tortur, har vi bidratt til at personer har fått omgjort dødsdommene sine. Mahan var en av personene som var dømt til døden, nå er dommen hans omgjort.

Dette arbeidet hadde ikke vært mulig uten støtten fra enkeltpersoner. Takk til alle som står opp for å redde liv i Iran.

Nå som situasjonen i Iran eskalerer, må vi ruste opp vår etterforskning og vårt påvirkningsarbeid ytterligere. Her trenger vi din hjelp. Gi en donasjon til arbeidet i Iran nå!

De hang meg etter armene til det føltes som om de skulle falle av. De voldtok meg med et rør og tok hånden min for å ta fingeravtrykk til en tilståelse.
En av barna som fikk sin historie fortalt i Amnestys rapport om volden i iranske fengsler.