Sør-Libanon: Flere Khiam-løslatelser

I januar i år løslot Israel flere fanger fra Khiam-fengslet i det Israel-kontrollerte Sør-Libanon.
Publisert: 8. Jun 1999, kl. 14:11 | Sist oppdatert: 25. Sep 2008, kl. 01:10

Fengslet er beryktet som en grusom institusjon med systematisk fysisik og psykisk tortur av fangene. Fangene har vært nektet kontakt med omverdenen og besøk av familie.
Forrige runde med løslatelser ble omtalt i AmnestyNytt nr. 4/98.
Også denne gangen kan norske Amnesty-grupper si seg fornøyde med egen innsats.
Gruppe 3005 i Trondheim fikk løslatt Mustafa Muhammad Sadqa, og gruppe 300 i Lillesand Musa Ataya.
Israel holder imidlertid fortsatt mange libanesere fengslet i Khiam uten tiltale eller rettssak. Noen har sittet der i over ti år. Amnesty-grupper spredd over hele verden vil fortsette arbeidet for disse fangene.