Regnbuedagene i Bergen: Fargerikt og stort oppmøte på Pridefestival

Regnbuedagene i Bergen gikk mot slutten i år også, men denne gangen med publikumsrekord for paraden. Årets program hadde et vidt spekter av arrangementer, deriblant foredrag, filmvisning, debatter og parade for store og små.

Publisert: 12. jun 2015, kl. 11:32 | Sist oppdatert: 13. jun 2015, kl. 09:31
For Amnesty International Region Vest startet dagen på kontoret, flere aktivister pyntet seg i alle regnbuens farger og laget flotte bannere for anledningen. Teamet i Amnesty var klar for underholdning og konsert med fokus på LHBTI i Bergen, Norge og internasjonalt. Amnesty International kan dessverre dokumentere at mennesker forfølges over hele verden på grunn av sin seksuelle orientering. På en dag som denne er ikke bare viktig for oss i Norge, men også for LHBTI- personer internasjonalt å stille opp.

- Jeg tenker alltid at vi må gå i tog for de som ikke kan, eller for dem som blir trakassert, arrestert, slått og fengslet når de gjør det. Det er viktig å vise solidaritet. Dette er en av prinsippene i Amnesty International sitt arbeid. Vi må informere og utdanne folk for å bygge opp toleranse og kunnskap. Det kan føre til mer åpenhet og minder diskriminering, sier Regionleder Tanja Clifford.

- Det er tredje året på rad at Amnesty Region Vest er med i Regnbuedagene, denne paraden var desidert det gøyeste hittil. Vi hadde en kjempe flott oppslutning bak Amnestys parolene: Å Elske er en Menneskerett og Stopp Hatkriminalitet mot LHBTI Personer!

Regnværet hadde tatt seg en liten pause og det var en særegen stemming på Torgallmenningen da det hele startet kl.15.00 lørdag ettermiddag. Langs veien og over hele plassen stod det tett med folk som tok bilder av velkledde Dragqueens, smilte, danset, jublet og viste sin solidaritet til dem som tør å være annerledes. Også vår egen statsministers tilstedeværelse under årets Pridefestival var en glede for mange og et viktig symbolsk handling, særlig med tanke på KyevPride 2015, som gikk av stabelen samtidig i Ukrainas hovedstad Kiev. Nok en gang ble LHBTI-personer møtt av høyreekstremister og paraden endte med kraftige sammenstøt mellom politiet og motdemonstrantene. Her har de ukrainske myndighetene fremdeles en lang vei å gå for å sikre LHBTI-personer mot diskriminering og retten til ytringsfrihet og forsamlingsfrihet.

Statsministeren hadde ifølge henne selv funnet frem den mest regnbuefargede kjolen i skapet for anledningen og uttrykte hvor viktig det er å feire mangfoldet og stille opp for LHBT-personer.

-Jeg deltar fordi det å feire mangfoldet og stille opp for homofiles rettigheter er faktisk helt naturlig for en statsminister å gjøre. Selv om vi er kommet langt i Norge er det fortsatt for mye hat, vold, angrep og trakassering, sier Erna Solberg til BA.

Jubelen stod i taket da Statsminister Erna Solberg (H) holdt en gjennomtenkt appell fra scenen i Bergen Sentrum. Også barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne (Frp) og Daniel Mekki, leder i Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH) talte til over 2000 publikummere på Torgallmenningen.

Pridefestivalen Regnbuedagene ble avsluttet med en parade gjennom hele Bergen sentrum. Blant de mange parolene som ble vist frem i årets parade var « Å elske er en menneskerett», «Stans hatkriminalitet », «Ikke mobb mitt skeive barn», «Fordommer fordummer» og «Kjønn er ikke genitalier».