Prosjektlederkurset 2014: "Verdifull bagasje"

Publisert: 13. jun 2014, kl. 10:11 | Sist oppdatert: 16. jun 2014, kl. 12:55
Sees som generalsekretær i Amnesty International om 30 år!

Dette var en av responsene på evalueringsskjemaet etter at årets prosjektlederkurs var gjennomført. Over en periode på tre måneder har 23 unge aktivister fra hele Norge vært samlet i Oslo for å lære om hvordan Amnesty jobber med prosjekt og aktivisme.
Guidet av Amnestys kampanjeavdeling har deltakerne tatt for seg temaer som prosjektledelse, kreativ idéprosess, mobilisering gjennom sosiale medier og innsalg til presse. I tillegg til faglig påfyll skulle deltakerne gjennomføre et selvstendig prosjekt der de kunne jobbe med en av fire aksjoner som Amnesty har engasjert seg for i lengre tid.

-----------------------------------------------------------------
Eksempler på prosjektene som ble gjennomført:
Eirin fra Region Vest organiserte meksikansk menneskerettighetsaften der temaet var menneskerettighetsbruddene som følge av krigen mot narkotika i Mexico. Hun holdt foredrag om Miriam Lopez som ble bortført og voldtatt av medlemer av den meksikanske hæren i 2011.

Marianne fra Region Øst holdt seminar for journalistikkstudenter ved NKH om journalisten Eskinder Nega og pressefrihet. Hun hadde fått med seg to foredragsholdere, Dessale B. Abraham, journalist fra Eritrea, og Ann-Magrit Austenå, generalsekretær i NOAS og styremedlem i Norsk P.E.N.

Camilla fra Region Sør arrangerte bildeworkshop og holdt foredrag om Yorm Bopha, en boligrettighetsaktivist fra Kambodsja. De lagde nydelige solidaritetsbilder som ble sendt til Kambodsja. Hovedfokuset var lotusblomsten som er symbolet på Yorm Bophas støttekampanje i Kambodsja.

Peter fra Region Sør organiserte Majid-dagen på Kristiansand katedralskole Gimle for å skape oppmerksomhet rundt den iranske studenten Majid Tavakkoli. Han skrev leserinnlegg om Majid og ytringsfrihet i Fædrelandsvennen, samlet underskrifter og fikk John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty Norge, til å komme og holde foredrag og ytringsfrihet.

Sagt om prosjektlederkurset 2014:
“Jeg har lært hvordan man kan engasjere en gruppe og lede et gruppearbeid”

“Jeg har fått verdifull bagasje – jeg har gjort feil, tatt feiltakelsene til meg og gjort det om til positiv erfaring”

“(Prosjektlederkurset har) gitt meg stor lyst til å engasjere meg videre i Amnesty”

“Utrolig stas å få lov til å være med”

“(Det mest positive med kurset var) fridom til å utforme mitt eige prosjekt, god oppfølging og positive menneske på alle kantar”

“Jeg har hatt det helt fantastisk og skulle ønske det var en samling hver måned. Jeg har hatt stort utbytte av kurset og det blir litt trist å ikke møte de andre deltakerne neste måned!”
Nå håper vi selvsagt at alle deltakerne er fulle av motivasjon og faglig kunnskap og har tid og lyst til å bidra mer i arbeidet for menneskerettighetene. Det kan du også gjøre selv om du ikke har deltatt på prosjektlederkurset. Har du tid og lyst til å gjøre en innsats, kan du ringe eller senda mail til regionlederen som er ansvarlig for området der du bor.