I dag har du sikkert blitt oppfordret til å aksjonere for vietnameseren Truong Quoc Huy på vg.no, nettavisen.no, aftenposten.no eller en annen nettavis. Annonsene er startskuddet for Amnesty International Norges kampanje Folkeaksjon for ytringsfrihet på nett.
Publisert: 2. Mar 2009, kl. 10:53 | Sist oppdatert: 29. Feb 2024, kl. 16:38

I tre måneder fremover vil organisasjonen sette fokus på ytringsfrihet i verdens viktigste kommunikasjonskanal. Folkeaksjon for ytringsfrihet på nett består av en reklamekampanje og medlemsaktivitet over hele landet.

Målet er å samle underskrifter for fire nettaktivister som er fengslet for å ha ytret seg på internett. Alle aktiviteter fører til en blogg, der det vil være innlegg om ytringsfrihet, nettsensur, intervjuer med nettaktivister og støttespillere i Norge og mye mer.

I det første innlegget på bloggen skriver generalsekretær John Peder Egenæs at internett har revolusjonert arbeidet i Amnesty:

” I 1990 begynte jeg å jobbe i Amnesty. Jeg fikk tildelt en pult, en fasttelefon og fikk opplæring i bruk av faks og teleks. I dag, 18 år etter, har internett revolusjonert arbeidet vårt. Jeg vil gå så langt som å si at internett er det viktigste verktøyet i kampen for menneskerettighetene.”

Fire fengslede

Folkeaksjonen for ytringsfrihet på nett aksjonerer for fire mennesker som er blitt fengslet for å ha sagt sin mening på nett: kineseren Hu Jia, egypteren Karim Amer, vietnameseren Truong Quoc Huy og Mohammed Abbou fra Tunisia. Til sammen soner de 15 års fengselsstraff for å ha sagt sin mening på internett.

Utgangspunktet for Folkeaksjon for ytringsfrihet på nett er at Amnesty vant årets KLIKK-konkurranse. KLIKK! er bransjeorganisasjonen for interaktiv markedsførings årlige reklamekonkurranse for frivillige organisasjoner. Reklamebyrået Jimmy Royal har utviklet kampanjen, med total nettannonsering til en verdi av 10 millioner kroner.

Les hele innlegget til John Peder Egenæs og mer om ytringsfrihet på nett og de fire nettaktivistene, på bloggen http://ytringsfrihet.amnesty.no/