Ny antiboikott-lov bryter retten til ytringsfrihet
Den omstridte loven uttaler at ethvert forsøk på å boikotte en institusjon eller personer i Israel eller det okkuperte Palestina er å anses som et lovbrudd. Enhver som velger å gjennomføre slike handlinger, vil straffes med søksmål og andre økonomiske straffemetoder.
Aktørene til loven, blant annet koalisjonsformann og parlamentsmedlem Ze've Elkin, har tydeliggjort at loven har til hensikt å straffe de som boikotter, eller oppfordrer til å boikotting av staten Israel. –Loven gjelder for enhver som benytter seg av denne ikke-voldelige metoden for å kritisere individer eller institusjoner som er involvert i brudd på menneskerett eller internasjonal lov i Israel eller det okkuperte Palestina.
-Tiltross for deres påstander, er denne loven et angrep på ytringsfriheten, i et forsøk på å forhindre at man sier seg uenig med myndighetene, sier Philip Luther, assisterende direktør for Amnesty ved Midt-Østen og Nord-Afrika.
Flere israelske menneskerettsorganisasjoner melder at de vil ta loven til landets Høyesterett. Denne loven er en av mange som er vedtatt eller foreslått, der israelske menneskerettsorganisasjoner kritiserer for å snevre inn ytringsfriheten.
Amnesty har ved flere anledninger oppfordret israelske myndigheter til å stoppe ytterligere utbygging i de okkuperte områdene. Denne utbyggingen er et brudd på den fjerde Geneva-konvensjonen, og er ifølge Den internasjonale straffedomstolen, en krigsforbrytelse.