Millioner sulter i Nord-Korea

På søndag blir det storslått feiring av "Solens dag" i Nord-Korea. Men befolkningen lever i ytterste mørke.
Publisert: 11. Apr 2012, kl. 15:56 | Sist oppdatert: 11. Apr 2012, kl. 16:31
Søndag 15. april markererer Nord-Korea det som ville vært 100-årsdagen til landets grunnlegger Kim il-Sung, om han hadde levd i dag. Feiringen har man døpt «Solens dag», og regjeringen erklærer at Nord-Korea vil bli et «sterkt og velstående land» på lederens fødselsdag.

Disse uttalelsene står i grell kontrast til hvordan nordkoreanerne egentlig har det.

- Nord-Korea er en stat som tilsynelatende knapt respekterer en eneste menneskerettighet. Dette omfatter ikke bare de klassiske sivile og politiske rettighetene, som ytringsfrihet og politisk frihet, men også at de lar folket sulte når de kunne gjort veldig mye mer for å forhindre det, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge.

Sultkatastrofe og fangeleirer

Siden nittitallet har nær én million nordkoreanere dødd av sult, mens flere millioner lever med helseplager som følge av den pågående sultkatastrofen. Effektene av den langvarige matmangelen gjorde nylig at myndighetene så seg nødt til å redusere minstehøyden for opptak til politiet og militære – fra 145 til 142 cm.

Ytringsfrihet er fullstendig fraværende i landet, og hundretusener av antatte regimemotstandere holdes fengslet i brutale politiske fangeleirer. Den nordkoreanske regjeringen benekter eksistensen til disse leirene, selv om de tydelig kan sees ved hjelp av satelittfoto. I Yodok ligger en av dem. Her lever cirka 50 000 menn, kvinner og barn.

- Hundretusener av mennesker lever i fangeleirer under de mest inhumane forhold. Dette er steder ute av syne for resten av verden, hvor nesten alle tenkelige menneskerettigheter er ignorert, sier Rajiv Narayan, Amnesty Internationals Korea-researcher.

Lever hele livet fanget

Offisielle tall antar at det finnes så mange som 200 000 politiske fanger i Nord-Koreas arbeidsleirer. Både tidligere vakter og fanger fra leiren i Yodok vitner om tortur, tvangsarbeid og henrettelser. Også familiene til de som er mistenkt for å være regimemotstandere holdes fengslet i fangeleiren. Slik knebler Nord-Korea protester, og bruker frykt til å true befolkningen til taushet.

- Det finnes mennesker som blir født og lever hele livet sitt i disse fangeleirene, som ifølge beskrivelsene jeg har lest er det nærmeste vi i vår tid kommer konsentrasjonsleirene fra andre verdenskrig, sier John Peder Egenæs.

Lite håp om forandring

Korea-researcheren Narayan understreker ansvaret den nye lederen Kim Jong-un har for å bedre tilstandene i landet, om ønsket for grunnleggerens hundreårsdag skal bli virkelighet.

- For å oppnå en “sterk og velstående nasjon”, vil Nord-Koreas nye leder måtte snu undertrykkelsen som har karakterisert landet I årtier. Han vil også måtte prioritere effektive tiltak for å sikre mat og helsevesen for hele befolkningen, sier han.

Men den nye lederen har så langt ikke vist noen tegn til forandring, snarere har regimet demonstrert at de ønsker å fortsette sin trusselpolitikk mot sitt eget folk og resten av verden. Og en arabisk vår i Nord-Korea har generalsekretær Egenæs lite tro på.

- Det er vanskelig å spå, men jeg tror at det nordkoreanske folket er så utsultet, så holdt på et eksistensminimum, at det ville vært enormt overraskende om det kom et folkeopprør i Nord-Korea. Myndighetene har så sterk kontroll over befolkningen, og viljen til å se helt bort ifra folkets velferd er så stor. Men det var ingen som trodde noe slikt om Egypt seks måneder før opprøret, heller, sier han.

Kina har innflytelse

Egenæs legger vekt på at det er viktig at verdenssamfunnet ikke gir opp og glemmer folket i Nord-Korea, selv om det i dag virker som om det er lite håp om å få regimet til å forandre sin politikk.

- Vi må ikke bare fokusere på trusselen Nord-Korea utgjør for andre land, men også trusselen landet utgjør mot sin egen befolkning. Verden må ikke bare kreve at de legger ned atomprogrammet sitt og ikke skyter ut mellomdistanseraketter, men også at de ikke truer den nordkoreanske befolkningen, sier han.

Den beste måten å gjøre det på, mener han vil være å legge press på Kina og påvirke kinesiske holdninger ovenfor Nord-Korea. Kina er kanskje det eneste landet med reell innflytelse over Nord-Koreas myndigheter i dag.

Må stenge leirene

Men også der ser det svart ut. I januar 2012 skal Kina ha tvangsreturnert minst 31 nordkoreanere. Disse kan ha havnet i politiske fangeleirer slik som den i Yodok, der de risikerer tortur, tvangsarbeid og død.

Amnesty International oppfordrer Nord-Korea til å innrømme fangeleirenes eksistens, stenge Yodok og andre politiske fangeleirer, og til å stoppe bruken av tortur, henrettelser og andre menneskrettighetsbrudd.

Amnesty oppfordrer også Kina til å stoppe tvangsreturneringen av nordkoreanske flyktninger som krysser grensen til Kina.

Færre land henretter flere
Nye avsløringer om Nord-Koreas fangeleire

SLIK ER DET I LEIRENE:
  • Myndighetene i Nord-Korea er kjent for å bruke ”kuben” som er en torturcelle der det ikke er mulig verken å stå eller ligge. ”Oppsetsige fanger” blir satt i kuben i minst en uke, men Amnesty International kjenner til et tilfelle der et barn ble satt i sånn celle i åtte måneder.
  • Fangene skal bli tvunget til å arbeide under forhold som nærmer seg slaveri. De produserer en rekke varer, alt fra soyabønneprodukter til kull og sement. Fangene må arbeide lange dager med hardt fysisk og ofte meningsløst manuelt arbeid. I de fleste leirene er det ingen utdeling av klær, og fangene må overleve streng vinterkulde.