Menneskerettighetsuka i Tromsø

Menneskerettighetsuke 2021 i Tromsø er i gang. Få oversikt over hva som skjer her
Publisert: 9. Mar 2021, kl. 13:21 | Sist oppdatert: 9. Mar 2021, kl. 14:29

Lunsjforedrag: "Stopp drapsroboter" v/ Gerald Folkvord

Stop Killer Robots

Se for deg en væpnet drone, en tank, en ubåt eller et missil som tar sine egne beslutninger om hvordan de skal operere og hvem de skal drepe, uten menneskelig kontroll. Høres ut som et scenario fra en fantasy-skrekkfilm, Terminator-stil? Dessverre er teknologien for slike drapsroboter, eller "Autonome Weapon Systems", rett rundt hjørnet. I USA, Kina, Russland, Israel og flere andre steder gjør utviklere av kunstig intelligens og våpenteknologi raske fremskritt mot å krigsmateriell som kan tenke og bestemme selv, uavhengig av mennesker. Internasjonal innsats for å regulere slike våpensystemer gjør liten eller ingen fremgang.

Amnesty International, Human Rights Watch, Pax og mange andre frivillige organisasjoner fra hele verden har gått sammen i en kampanje for å stoppe drapsroboter. Med støtte fra tusenvis av teknologer kjemper de for en internasjonal traktat for å forby utvikling og bruk av autonome våpensystemer og forhindre en verden der maskiner har den ultimate autoritet over liv og død.

Introduksjon av Gerald Folkvord, politisk rådgiver for Amnesty International.
Les mer: https://www.stopkillerrobots.org/

Onsdag 10. mars kl. 12:00 - 12:45. Møte er på teams

Bli med her

Barentssamarbeidet: Fortsatt relevant i 2021?

Internasjonalt seminar
Internasjonalt Seminar i Tromsø

Siden 1993 har Barentssekretariatet finansiert norsk-russiske samarbeidsprosjekter i Barentsregionen. Samarbeidet er formalisert mellom Russland, Finland, Sverige og Norge, og det overordnede målet er å sikre fred og stabilitet i nordområdene. Prosjektene strekker seg over alle samfunnsområder, fra kultur og idrett til næring og miljø. I 2019 deltok over 30 000 personer i prosjekter støttet av Barentssekretariatet, hvorav de aller fleste var fra Nord-Norge og Nordvest-Russland.

Vi spør: hva er status for Barentssamarbeidet i dag? Hvilken betydning har kontakten og samarbeidet hatt for norsk-russiske relasjoner så langt? Og hvilke utviklingstrekk kan vi ane konturene av for tiden framover?

Innleder:

Marit Jacobsen
Nestleder i Barentssekretariatet

Jacobsen er utdannet jurist og har mellomfag i russisk. Hun har jobbet i fire år ved det norske generalkonsulatet i Murmansk og de siste fire årene i Barentssekretariatet hvor hun er nestleder og ansvarlig for prosjekter innen sivilt samfunn og høyere utdanning.

Gunnar Rekvig
Førsteamanuensis Institutt for reiseliv og nordlige studier - UIT - Norges arktiske universitet.

Rekvig har en doktorgrad i Internasjonale og regionale studier fra Tokyo University of Foreign Studies og en mastergrad i Peace and Conflict Transformation fra fredsenteret ved UIT - Norges arktiske universitet.

Møteleder: Ole Gunnar Solheim, region leder Amnesty International

Torsdag 11. mars kl. 19.00 - 20:30 på Facebook Live