MARKERINGEN AV TORTUROVERLEVERDAGEN I STAVANGER

Den internasjonale dagen til støtte for torturoverlevende ble markert med en vellykket stand, mange signaturer og en hel del selfies i Stavanger 26. juni.
Publisert: 3. jul 2014, kl. 11:49 | Sist oppdatert: 9. jul 2014, kl. 09:31
Fredag den 26. juni 2014 var den internasjonale dagen til støtte for torturoverlevende. Dessverre er tortur fortsatt et verdensomfattende problem. Selv om FNs torturkonvensjon trådde i kraft den 26. juni i 1987 og per i dag har 155 fullverdige medlemmer, viser Amnestys rapporter at tortur fortsatt brukes i 141 land.

Amnestys lokale avdeling i Stavanger markerte denne dagen med stand utenfor Stavanger kulturhus, samtidig som det også ble samlet inn underskrifter andre steder i sentrum. Dagen ble benyttet til å promotere Amnestys kampanje mot tortur, og publikum fikk muligheten til å signere solidaritetskort for Claudia fra Mexico og Moses fra Nigeria. Disse ble så hengt opp i standen mellom en illustrasjon av en som torturerer og en som blir torturert, for å vise at man ved å signere kortet, står imellom. I tillegg var det mulighet for å ta en selfie mot turtur, noe mange benyttet seg av.

Det kom også innom en del interesserte for å høre mer om Amnestys arbeid og slå av en prat. Dette gav aktivistene muligheten til å fortelle mer om Amnestys arbeid, og samtidig forklare hvor viktige disse enkeltsakene er både for personen det gjelder, og for det store bildet, i arbeidet med å sette fokus på tortur og få lokalsamfunnet vårt til å forstå hvor utbredt dette faktisk er. Tortur er uten tvil brudd på den enkeltes menneskerettigheter og jobben med å få slutt på denne grusomme praksisen er livsviktig for utallige mennesker verden over.
Det hele endte med en veldig kjekk og vellykket aksjon, der det i standen ble signert totalt 237 solidaritetskort, i tillegg til 265 underskrifter og verving av nye medlemmer.

Mer informasjon om aksjonen: Stopp Tortur

Vil du bli med oss på aksjoner og markeringer i sommer: Send en epost til [email protected]

VIL DU GJØRE MER?
Engasjer deg i ditt lokallag. Sjekk vår kalenderoversikt her