MÅNEDENS GRUPPE : STUDENTGRUPPEN I KRISTIANSAND

Amnestygruppene rundt omkring har mange jern i ilden! Større og mindre aktiviteter, utadrettede markeringer og arbeid mer i det stille. Et av de større prosjektene å dra i gang, er å organsiere arrangement av typen Menneskerettighetsuke – slik som Amnestystudentene i Kristiansand gjorde tidligere i år.
Publisert: 11. Mai 2015, kl. 11:20 | Sist oppdatert: 13. Mai 2015, kl. 11:13
Amalie Henden er leder for Amnestystudentene Kristiansand, som både initierte og gjennomførte flere dager med menneskerettighetsaksjoner fra 4.-6. mars, under den såkalte Menneskerettighetsuken ved UiA.

Det ligger mye arbeid bak et slikt arrangement. Planlegge hovedsaker med tilhørende aksjoner, invitere deltagere, markedsføre arrangementene, sørge for å ha nok frivillige til å gjennomføre dagene m.m.

Valg av fokus er viktig
Når man skal lage slike større arrangement er det ekstra viktig å velge riktig tema.

Gruppen i Kristiansand endte opp med 3 hovedfokus for uken: Stopp tortur, Norge og bistand, samt forskjellige problemstillinger rundt seksuell legning. Valg av innhold og vinkling ble igjen avgjørende for hvilke mennesker de skulle invitere.

Henden er glad for at så mange foredragsholdere hadde lyst til å komme og belyse de ulike sakene gruppen hadde valgt ut. Amnestys politiske rådgiver Gerald Folkvord åpnet uken og ledet den politiske debatten mellom ungdomspartier om Syriakrigen. Aman Kedir Kamsare, tidligere samvittighetsfange fra Etiopia, snakket om tortur. John Jeanette, som fronter Amnestys aksjon for å gjøre det lettere for transpersoner å få endret juridisk kjønn i Norge, deltok også. Dessuten bidro Irene Sande og Liv Bente Sunde, som snakket om prostitusjon og menneskehandel i Kristiansand. Henden mener at spredningen i fokus også var en god måte å fremme Amnestystudentenes arrangement på:

«Målet for gruppen vår er jo å opplyse og inspirere, og selvfølgelig kanskje å få flere til å engasjere seg i samfunnet på et aktivt plan.»

Alle må bidra
En gruppe er avhengig av at alle bidrar, og Henden er svært fornøyd med sitt lag. Hun sier at det var givende at folk virkelig sto på og var aktive for at det skulle bli et vellykket arrangement. Dessuten synes hun det er godt og viktig med tilbakemeldinger, det gir også viktig påfyll til gruppens videre arbeid.

«Vi har fått skryt av både tilskuere og foredragsholdere, noe som er utrolig rørende og ikke minst motiverende i forhold til å prøve dette igjen!»

Ikke alle arrangement som aktivister gjennomfører, er like godt besøkt, men under MR-uken var det generelt bra oppmøte, sier Henden. For å få publikum til å komme er det også viktig å ha en god og gjennomtenkt markedsføring i forkant. Et annet råd til grupper som ønsker å arrangere lignende ting, er jo at det viktig å ta en titt på ukedagene når man bestemmer tidspunkt for foredrag. Henden forteller at ett av deres foredrag nok foregikk på et litt for dårlig tidspunkt, nemlig en fredagskveld – ikke den beste kvelden å trekke folk på til slike tema. Så dette ønsker hun å unngå neste gang.

Ellers forteller Henden at det er ekstra gøy når andre (også studenter) blir så interessert i noe hun selv er med på å organisere. Henden tenker forøvrig allerede på neste år, og målet er klart:

«Det må vel være å gjøre dette enda større og bedre!»

En god innstilling for alle grupper! Vi ønsker herved Amnesty-studenter og alle andre aktive grupper lykke til med forberedelser og gjennomføring av sommerens mange viktige aksjoner!

Under Menneskerettighetsuken i Kristiansand arrangerte gruppen aksjoner i tillegg til foredragene.