Mali: Den verste krisen på 50 år

Unge jenter voldtas. Barn rekrutteres som soldater. Menneskerettighetsbruddene i Mali har ikke vært så ille på over 50 år.
Publisert: 15. Mai 2012, kl. 15:24 | Sist oppdatert: 15. Mai 2012, kl. 15:32
Hundretusener er blitt fordrevet i forbindelse med kampene i den nordlige delen av Mali og flere titalls personer er blitt utsatt for tilfeldige arrestasjoner, utenomrettslige henrettelser, seksuell vold og voldtekt.

I rapporten «Mali: Fem måneder med krise, væpnet opprør og militærkupp» lister Amnesty International opp alle de menneskerettighetsbruddene som er begått i kjølvannet av matmangelen som rammet 15 milioner mennesker i Sahel-regionen.

- Etter to tiår med en relativt stabil og rolig situasjon, står nå Mali overfor den verste krisen siden uavhengigheten i 1960, sier Gaetan Mootoo, Amnestys Vest-Afrika-etterforsker. Han har nettopp kommet tilbake fra en etterforskningsreise i landet.

- Hele den nordlige delen av landet er blitt overtatt av væpnede grupper i opprør. Titusener av mennesker har flyktet fra regionen, noe som har skapt en humanitær krise i den sørlige delen av Mali og i nabolandene, sier Mootoo.

Barnesoldater og voldtekt

Under etterforskningsreisen besøkte utsendinger fra Amnesty International hovedstaden Bamako og fire flyktningleirer i Niger, ca. 200 km nord for hovedstaden Niamey. Amnesty-utsendingene fant bevis for at det var barnesoldater i rekkene til både tuaregene og de islamske gruppene som tok kontroll over nordområdene.

Vitner Amnesty snakket med fortalte at kvinner og jenter var blitt utsatt for voldtekt og massevoldtekter av væpnede menn fra blant annet tuareg-grupper og Azwad National Liberation Movement. Særlig utsatt var kvinnene i Menaka og Gao.

En 19 år gammel kvinnelig student som hadde flyktet fra Bamako fortalte:

"Sammen med en klassekamerat var jeg på vei til en venn ved 8-tiden om kvelden. På veien stoppet en motorsykkel med to tuareger og en bil full av væpnede menn og kvinner som var tatt til fange. De stoppet ved siden av oss. En av de to tuaregene på motorsykkelen var kledd i militæruniform. De ba oss komme med dem til en leir fordi de trengte kvinner. Vi nektet. Min venn løy og sa at hun var gravid. En av tuaregene ba meg gå inn i et tomt hus. Jeg sa at jeg hadde menstruasjon. Han beordret meg til å vise ham, og jeg viste ham blodet. Han sa: 'Hva gjør det?' Og så voldtok han meg."

Alle parter i konflikten har trolig begått menneskerettighetsbrudd og overgrep.

Skåret over strupen

Den 18. april 2012 ble tre ubevæpnede mennesker banket opp og utenomrettslig henrettet av maliske soldater. De var mistenkt for å ha spionert for MNLA i Sevare (630 km nord for Bamako). Andre mistenkte holdes fanget i uregistrerte fengsler som for eksempel General Directorate of Public Security.

Maliske soldater har på samme måte blitt tatt til fange av væpnete grupper, mishandlet og henrettet. To maliske soldater som ble tatt til fange i januar 2012 og som ble ble løslatt som en del av fangeutvekslingen, beskrev hvordan soldater var litt torturert og utsatt for overgrep. Noe av dem hadde fått strupen skåret over.

Truet til å skifte side

Amnesty International har fått mange vitneutsagt som tilsier at medlemmer fra Ansar Eddins væpnede grupper presset folk til å endre sin vanlige oppførsel, og gå over til deres fundamentalistiske tolkning av Islam. Som pressmiddel ble de utsatt for fysisk vold, henrettelser og tilfeldige drap.

En person fra Gao sa:

"Fem dager etter at rebellene tok kontroll over byen, ble en bil stoppet i utkanten av byen av væpnede menn. En av bilens passasjerer ringte det telefonnummeret vi hadde fått oppgitt av Ansar Eddin. De kom rask til stedet og skjøt mot tyvene. En av dem ble såret, den andre kom seg unna, den tredje ble stoppet og fikk strupen skåret over."

Hele regionen står i fare

- Uten noe koordinert forsøk på å beskytte menneskerettighetene, respektere internasjonal rett og hjelp til fordrevne og flyktninger, står nå hele sub-regionen i fare for å bli destabilisert, både på grunn av den politisk ustabile situasjonen, væpnede konflikter i nord og matmangelen som berører hele Sahel, sier Gaetan Mootoo.

LES HELE RAPPORTEN:
«Mali: Fem måneder med krise, væpnet opprør og militærkupp»

AMNESTYS KRAV:
  • Amnesty International ber alle de væpnede gruppene som har tatt kontroll over nordområdene om å få slutt på den seksuelle volden mot kvinner og unge jenter, og rekrutteringen av barnesoldater.
  • Organsiasjonen ber også myndighetene i Mali og væpnede grupper om å tillate at FN og andre humanitære organisasjoner får uhindret adgang, spesielt til nordområdene, til flyktningene og de internt fordrevne.