Make Some Noise: Øredøvende Lennon-lansering

Fra og med i dag kan nytolkninger av Lennons låter lastes ned digitalt. Elvira Nikolaisen, Madrugada og a-ha er blant de norske artistene som bidrar i Amnestys store musikkprosjekt Make Some Noise.
Publisert: 12. jun 2007, kl. 09:34 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 03:11

Det ble slik Amnesty lovet: Bråk, musikk og kamp for menneskerettighetene under gårsdagens lansering av Make Some Noise -kampanjen. En femti manns gitarparade marsjerte opp Karl Johan i sommervarmen og introduserte Elvira Nikolaisen som fremførte sin tolkning av Lennons Oh my love på Hard Rock Café i Oslo i går.

Foto: Amnesty International Norge / Greg Rødland Buick

Make Some Noise er Amnestys store internasjonale musikkprosjekt der nye artister tolker John Lennons låter. I kjølevannet av 11.september 2001 åpnet Yoko Ono skattekista og ga Amnesty innspillingsrettighetene til hele Lennons solokatalog. Det har resultert i et internasjonalt musikkprosjekt der over 50 artister deltar, blant andre U2, R.E.M., The Cure, Green Day, Black Eyed Peas og Christina Aguilera.

Madrugada og Elvira Nikolaisen og a-ha er de norske artistene som tolker henholdsvis I`m losing you og Oh, my love og #9 Dream.

- Det er synd at det i det hele tatt er behov for en organisasjon som Amnesty, men siden vi lever i en verden der menneskerettighetene stadig brytes er jeg glad for å kunne gi mitt bidrag, sa Morten Harket under åpningen i går.

Elvira Nikolaisen delte Harkets støtte og uttrykte en stor takknemlighet for å ha bli invitert med i prosjektet.

Foto: Amnesty International Norge / Greg Rødland Buick

Kommunikasjonssjef Ina Tin takket artistene for deres verdifulle bidrag og minnet publikum på hvorfor prosjektet er viktig:

- I fokus for Make Some Noise-prosjektet i sommer står en av vår tids verste humanitære katastrofer – overgrepene mot sivilbefolkningen i Darfur i det vestlige Sudan. Amnestys kampanje for Darfur tar mål av seg til fortsette etterforskning og dokumentasjon av menneskerettslige krenkelser og øke verdens press mot Sudan og landets allierte for å stoppe vanviddet. Skal vi klare det, trenger vi mange, mange med oss til å Make Some Noise for Darfur!

27 låter er fra i dag tilgjengelig for digital nedlasting via ulike plattformer (http://www.warnerknask.no/noise) og på www.amnesty.org/noise. Et fysisk samlealbum, med 27 av de internasjonalt mest kjente bandene, der a-ha også er med, lanseres 25. juni. De øvrige tolkningene slippes for digital nedlasting utover sommeren.

Målet med kampanjen er å mobilisere nye generasjoner aktivister og støttespillere til innsats for menneskerettighetene. Gjennom hele sommeren skal en to-etasjes Make Some Noise-buss, av god gammel årgang, turnere musikkfestivaler, arrangementer og byer i det sørlige Norge. Utover høsten planlegges rundreise til blant annet Trondheim, Bergen og Stavanger.

- Amnesty International er enkeltmenneskers innsats for andre enkeltmennesker. Vi har idag over to millioner medlemmer over hele verden, og vårt beskjedne mål er å telle over tre millioner medlemmer, aktivister og støttespillere ved hjelp av Make Some Noise, utfordret Tin under åpningen i går.

Les mer om Make Some Noise-kampanjen her

Se bildeserie fra kampanjelanseringen her