- Appellene som Amnesty-medlemmer sender er effektive og viktige. Jeg har følt på kroppen hvor viktige de er. Det sa den tyrkiske menneskerettighetsforkjemperen Sevim Yetkiner da hun ble løslatt.
Publisert: 1. sep 2003, kl. 10:17 | Sist oppdatert: 25. Jan 2024, kl. 13:57
Sevim Yetkiner.

- De tjueen dagene jeg tilbrakte i fengsel har forsterket mitt engasjement i kampen for menneskerettigheter. Dette er en kamp som alle i samfunnet bør delta i. Det sa Sevim Yetkiner til Amnesty da hun ble løslatt.

Hun er overbevist om at appellbrev fra URGENT-nettverket hadde stor betydning for den behandlingen hun fikk i fengselet. Hun merket en positiv endring i forholdene og i holdningen til fengselsadministrasjonen. Hun tror også at det var press fra Amnestys kampanjeaktiviteter som førte til at hun ble løslatt såpass raskt. Hun takket organisasjonen varmt og sa, - Appellene som AI-medlemmer sender er effektive og viktige - jeg har følt på kroppen hvor viktige de er.

Sevim Yetkiner

Mange takk til alle som sendte appeller. Amnesty International fortsetter å overvåke denne saken. Vennligst send en siste runde med appeller så snart som mulig, på engelsk eller på ditt eget språk.

Klikk her for å skrive ut brevforslag

Sevim Yetkiner, formann i Mus-avdelingen i menneskerettighetsforeningen (Insan Haklari Dernegi, IHD) and Baki Çelebi ble løslatt 6. august fra Erzurum-fengselet i Øst-Tyrkia.

Sevim Yetkiner og Baki Çelebi ble fengslet 17. juli i Mus-provinsen i det sørøstlige Tyrkia etter at de hadde deltatt i begravelsen til et medlem i den forbudte væpnede gruppen Kurdistans arbeiderparti (PKK). De ble siktet under artikkel 169 i den tyrkiske straffeloven for å ha ‘hjulpet og vært medskyldig i’ en ulovlig organisasjon, ved at de i begravelsen skal de ha ropt slagord til støtte for PKK. Siktelsen er ikke frafalt og rettssaken fortsetter.

Amnesty har grunn til å tro at siktelsen mot Sevim Yetkiner skyldes hennes deltakelse i begravelsen, noe som utgjør en del av hennes legitime aktivitet som menneskerettighetsforkjemper. Hvis hun blir dømt, kan derfor Sevim Yetkiner være samvittighetsfange. Baki Çelebi er ikke medlem i administrasjonen til IHD, i motsetning til det som tidligere ble opplyst.

Klikk her for å lese den opprinnelige URGENT-saken

Klikk her for å skrive ut brevforslag

APPELLER SENDES TIL: