Krisen i Venezuela: Farlig voldsspiral

Den politiske krisen må løses med dialog, ikke vold, krever Amnesty i en ny rapport som viser tegn på at den overdrevne voldsbruk mot demonstranter i Venezuela truer rettssikkerheten.
Publisert: 1. Apr 2014, kl. 17:01 | Sist oppdatert: 12. nov 2014, kl. 16:50
Den 19. februar tok den 23 år gamle studenten Geraldine Moreno del i en demonstrasjon i Valencia. En soldat fra nasjonalgarden skal på bare 30 cm avstand ha skutt henne i ansiktet med en gummikule. Geraldine døde på sykehuset tre dager senere.

Landets politiske krefters mangel på respekt for menneskerettighetene representerer den verste trusel på mange tiår mot rettssikkerheten i landet. Dette er Amnestys konklusjon i den nylig fremlagte rapporten Venezuela: Human Rights at risk amid protests. Rapporten dokumenterer menneskerettighetsbrudd og overgrep i forbindelse med de massive demonstrasjonene som har funnet sted siden februar.

- Med mindre man klarer å få de politiske partiene til å samles i en dialog, risikerer landet å oppleve at voldsspiralen strammer seg til. Dette kan bare unngås dersom begge sider fullt ut respekterer menneskerettighetene og rettssikkerhetsprinsippene. Klarer de ikke dette, vil dødstallene fortsette å øke og vanlige folk må bære byrdene, sier Erika Guevara Rosas, leder for Amnesty Internationals Amerika-program.
Truet med å bli brent levende
Den 21. februar ble Daniel Quintero, en 21 år gammel student, internert av nasjonalgarden etter at han hadde deltatt i en demonstrasjon mot regjeringen i Maracaibo. Han skal ha blitt slått gjentatte ganger, og han hevder at en offiser i nasjonalgarden truet med å brenne ham levende.

Til nå har 37 mennesker mistet livet og over 550 er såret, blant dem 120 av skytevåpen. Ifølge tall fra statsadvokatens kontor ble 157 personer internert under protestene. De fleste av dem er løslatt men risikerer fremdeles å bli siktet.

Ifølge informasjon som Amnesty International har fått, skal landets sikkerhetsstyrker ha tydd til overdreven bruk av vold, blant annet bruk av skytevåpen, og de skal ha brukt tortur under håndteringen av demonstranter.

Krever full gransking

Rapporten dokumenterer også menneskerettighetsovergrep begått av grupper som støtter regjeringen, demonstranter og uidentifiserte individer.

- Alle påstander om menneskerettighetsbrudd og overgrep må umiddelbart granskes, og overgriperne må stilles for retten, sier Erika Guevara Rosas.

Den politiske krisen risikerer å undergrave de fremskritt som i løpet av de siste årene er gjort for å sikre rettighetene til de mest marginaliserte gruppene i landet.

Dialog, ikke vold

Amnesty International ber Venezuelas regjering om å forplikte seg til en nasjonal menneskerettighetsplan. Denne planen må være resultatet av en nasjonal dialog mellom alle politiske partier og sivilsamfunnet.

- Regjeringen og opposisjonen må forplikte seg til å løse den politiske krisen med fredlige midler, og de må understreke overfor sine støttespillere at vold og aggressiv retorikk ikke vil bli tolerert. Verdenssamfunet, og Venezuelas naboland; må innlede en konstruktiv dialog med landet, sier Erika Guevara Rosas.