Knytter hjertebånd på Øyafestivalen

Sammen sprer Amnesty og Øyafestivalen budskapet om at alle skal kunne elske den de vil. I Amnesty-teltet kan festivaldeltakerne være med på hjerteverksted.
Publisert: 11. aug 2012, kl. 06:21 | Sist oppdatert: 10. aug 2012, kl. 14:56
Amnestyaktivistene Heidi Karine Julin og Marta Næss Bergseng sprudler inne i Amnestyteltet. De oppfordrer festivaldeltakerne til å tegne hjerter, som deretter henges opp. Mens de klipper hjerter i farget papir forteller de om hvordan det er å jobbe for Amnesty under Øyafestivalen.

- Det er kjempegod stemning her, stråler Heidi Karine Julin.

- Vi får masse kjærlighet fra festivaldeltakerne og samtidig jobber vi for en god sak. Vi får høre masse flott musikk og møter herlige mennesker som liker kampanjen. Noen av hjertene skal sendes til utsatte prider i Øst-Europa og andre skal brukes på den store kjærlighetsfesten på Youngstorget dagen før TV-aksjonen i oktober. Jeg gleder meg som en unge til å se det ferdige resultatet!

I år er Amnesty Øyafestivalens humanitære partner.
Les mer om Amnesty og Øyafestivalens samarbeid her.

Samtidig tegner folk over hele hjerter i solidaritet med budskapet.
Utenriksminister Jonas Gahr Støre er en av dem som har laget hjerte for retten til å elske den man vil.

Se Amnestys hjertebank på facebook her!

- Kampanjen er så nær oss

- Festivalbåndene er veldig populære. Det er veldig mange som kommer innom for å få ett, men for å få det må de tegne først, sier Heidi Karine lurt.

Når festivaldeltakerne har tegnet på hjertet sitt får de utdelt et særegent Amnesty-festivalbånd. Det er merket med regnbueflagget, og teksten ”Å elske er en menneskerett”.

Båndet er viktig for folk, påpeker Marta Næss Bergseng.

- Alle vil gå med det. Jeg tror det vitner om at denne kampanjen oppleves som nær. De fleste kjenner noen som er enten lesbisk eller homofil, og alle vet hvordan det er å være forelsket. Mange blir overasket når vi forteller om diskrimineringen som eksisterer andre steder i Europa.

Skriver støtteerklæringer på hjerter

Se noen av hjertene som er blitt laget rundt om på festivaler Amnesty har besøkt i sommer i Amnestys hjertebank på Facebook.
Marta Næss Bergseng er veldig fornøyd med responsen på kampanjen.

- Vi får masse støtteerklæringer, og teltet er alltid fult av folk som vil lage hjerter. Folk tegner alt mulig på hjertene. Noen skriver navnet til en de er glad i, andre skriver om artister og band de gleder seg til å se her på Øya. Hovedbudskapet er likevel at kjærlighet er for alle.

Inne i teltet er veggene dekket av plakater med budskapet: ”Hva gjør vi når mennesker nektes å vise sin kjærlighet? Vi gir dem vår.”

- Det er akkurat dette som er hovedpoenget med hjerteverkstedet, sier Marta.

- Det klinger veldig godt. Det går jo rett inn i festivalånden. Masse peace and love. Også tror jeg det vitner om at denne kampanjen treffer folk. Den skaper engasjement!

Lik oss på facebook, og få ferske Amnestynyheter hver dag!

AMNESTYS SOMMERKAMPANJE:

Denne sommeren har Amnesty en egen aksjon for rettighetene til lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT-personer) i Europa. Vi er til stede på festivaler over hele Norge. Les mer her.
DETTE KAN DU GJØRE:
Du kan delta i kampanjen ved å sende oss ditt hjerte. Lag ditt eget solidaritetshjerte med en personlig hilsen og send til:

Amnesty International Norge

Hjertebank
0106 Oslo

Du kan også sende hjertet ditt på epost til [email protected]. Les mer på Amnesty.no.

Les mer på amnesty.no