Jam for Rights!

For 26. gang arrangerte Amnesty gruppe 167 i Lillestrøm konsert for menneskerettighetene, og torsdag 18. oktober gikk nok en vellykket kveld av stabelen på Kulturpuben. I år var fokuset på de tre saudiske aktivistene som er fengslet etter å ha kjempet for kvinners rett til å kjøre bil i Saudi-Arabia.
Publisert: 1. nov 2018, kl. 10:32 | Sist oppdatert: 1. nov 2018, kl. 10:36
Husbandet Jokermen startet kvelden med Bob Dylan-låter mens signaturlistene ble sendt rundt. Det var tydelig at bandet var en kjent favoritt blant publikum, som ble oppfordret til å synge med. Helt fra start var det en god atmosfære i rommet, med en jevn strøm av mennesker som kom for å få med seg kveldens artister. Kvelden bød på stor variasjon med alt fra cover av Ed Sheeran til glamrock, hvor de spesielt populære Wildnite stod for sistnevnte. Alle artistene stilte opp gratis for en god sak og i tillegg til de nevnte fikk vi også høre strålende innslag fra Magnus Brennan Hovde, Silver Spoon og First Train Rootsband.

Regionleder Camilla Olsen holdt en gripende appell om dagens situasjon i Saudi-Arabia, og hvordan Vesten ikke må la seg lure av saudiske myndigheters forsøk på å kjøpe seg til et bedre image. Det er mye snakk om reform, men fremdeles ser man alvorlige budd på menneskerettighetene. Høyst aktuell er saken om journalisten Jamal Khashoggi som aldri kom ut igjen av det saudiske konsulatet i Tyrkia. Myndighetene påstår at han omkom ved et uhell, men Amnesty mener at dette ikke er en troverdig forklaring, og at det må settes i gang en uavhengig gransking av saken.

Ikke bare journalister lever farlig. De tre saudiske aktivistene Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan og Aziza al-Yousef fikk ikke glede seg over nyheten om at kjørerforbudet for kvinner opphørte i Saudi-Arbaia i sommer, ettersom de og åtte andre ble fengslet kun noen uker tidligere. Loujain, Iman og Aziza har vært ledende i kampen for kvinnelig bilkjøring og mot vergesystemet som underlegger saudiske kvinner en mannlig verges kontroll. Nå risikerer de opptil 20 år i fengsel dersom de blir tiltalt og dømt. Saudi-Arabia har de seneste årene brukt sin vage terrorlov til å dømme menneskerettighetsforkjempere til lange fengselsstraffer. Dette viser at vi må fortsette å rette søkelyset mot saudiske myndigheter og legge press på de - slik det ble gjort på Jam for Rights i Lillestrøm.

Gruppen i Lillestrøm meddelte at de er veldig stolte av den årlige konserten, og med god grunn. Det er ingen tvil om at alle til stede koste seg med musikken, og at betydningen av årets fokus traff mange. Leder av gruppa, Margaret Solberg, synes det å arrangere konsert er en fin måte å markere Amnesty sine kampanjer på,  og det kan vi bare si oss enig i. Vi gleder oss allerede til neste år!