Israel/Libanon: Hizbollahs bevisste angrep mot sivile i Israel var krigsforbrytelser
- Funnene i denne rapporten kombinert med Amnestys tidligere rapport om Israels angrep mot Libanons sivile infrastruktur, understreker at det er helt nødvendig at FN setter i gang en grundig og uavhengig ekspert-gransking av overtredelser begått av begge sider i konflikten, sier Petter Eide, generalsekretær i Amnesty International Norge.
I løpet av den månedlange konflikten, avfyrte Hizbollah nærmere 4 000 raketter inn i det nordlige Israel, og drepte 43 sivile mens 33 ble alvorlig skadet. I tillegg ble flere hundretusen sivile tvunget til å søke beskyttelse i tilfluktsrom eller flykte. Nær en fjerdedel av rakettene ble avfyrt direkte inn i urbane strøk, mange av rakettene var fulle av tusenvis av metallsplinter.
Gjengjeldelse er forbudt
I møter med Amnesty International, argumenterte Hizbollah med at deres rakettangrep mot det nordlige Israel var gjengjeldelse for Israels angrep mot sivile i Libanon, og var ment å stoppe slike angrep.
- Hizbollah har med overlegg siktet seg inn mot sivile mål, konkluderer Petter Eide.
Tre forhold støtter opp under en slik konklusjon: Omfanget av Hizbollahs angrep mot israelske byer og landsbyer; at våpnene som ble brukt ikke var egnet til å skille mellom sivile og militære mål; og at uttalelser fra ledelsen bekrefter at de bevisst siktet seg inn mot sivile mål.
- Det faktum at Israel også har begått alvorlige overgrep, rettferdiggjør på ingen måte overgrepene begått av Hizbollah. Sivilbefolkningen skal ikke være nødt til å betale prisen for ulovlig oppførsel på noen av sidene i konflikten, sier han videre.
Etterforskning under krigen
Rapporten Under fire – Hizbollah`s attacks on northern Israel, er basert på Amnesty Internationals feltetterforskning i Israel og Libanon, intervjuer med ofrene, offisielle uttalelser, diskusjoner med israelske og libanesiske tjenestemenn samt høytstående ledere i Hizbollah.
Amnesty Internationals rapport stadfester følgende:
· Hizbollah har avfyrt nærmere 900 iboende upresise Katyusha-raketter mot urbane områder i det nordlige Israel. Det representerer en klar krenkelse av prinsippet i internasjonal lov om å skille mellom sivile og militære mål.
· Hizbollahs bruk av modifiserte Katyusha-raketter, fylt med metallsplinter utformet for å medføre maksimalt antall drepte og sårede. En slik rakett tok livet av åtte jernbanearbeidere alene.
· Uttalelser fra Hasan Nasrallah og andre høytstående ledere i Hizbollah som tilsier at de bevisst siktet seg inn mot sivile mål, som en form for gjengjeldelse. De brøt dermed både forbudet mot å angripe sivile mål direkte samt forbudet mot gjengjeldelse mot sivilbefolkningen.
· Flukten av sivile fra det nordlige Israel og tilgjengeligheten på tilfluktsrom, forhindret flere drepte enn de 43 sivile dødsfallene som er rapportert.
Stilles til ansvar
- I konflikten mellom Hizbollah og Israel, har lidelsene til sivilbefolkningen på begge sider blitt ignorert og de ansvarlige har unnsluppet alt ansvar. Skal respekten for reglene i krig bli tatt alvorlig, må rettferdigheten skje snarest. Det innebærer at gjerningsmennene må stilles til ansvar og ofrene må få full oppreisning, avslutter Petter Eide.
Andre aspekter av krigen, inkludert anklager om at Hizbollah brukte libanesiske sivile som skjold, og angrep fra israelske styrker som medførte høye sivile drapstall, vil bli tatt opp i fremtidige rapporter.
Amnesty har produsert en to-minutters video som viser noen av Hizbollahs ødeleggelser i Israel:
Windows Media
http://emedia.amnesty.org/israel-130906-eng.asx
Real Media
http://emedia.amnesty.org/israel-130906-eng.ram
Kontaktpersoner:
Generalsekretær Petter Eide: 421 48 794
Kommunikasjonssjef Ina Tin: 474 00 285