Internasjonal aksjonsdag for kvinnehelse: Utdaterte abortlover straffer millioner av kvinner

Mangelen på trygg abort er en av hovedårsakene til mødredødelighet på verdensbasis. Over hele verden aksjoneres det i dag for å styrke kvinners helsetjenester.
Publisert: 28. Mai 2015, kl. 15:58 | Sist oppdatert: 28. Mai 2015, kl. 17:46
Klokken er 06.30 om morgenen og himmelen er bekmørk. Men på Plaza Congreso i Buenos Aires er Amnestys Argentina-kontor allerede i full sving. I dag, 28. mai, er den internasjonale aksjonsdagen for kvinnehelse, og Amnesty vil sette fokus på kvinners manglende tilgang til helsetjenester. Det gjør de ved å sette opp "det evige venterom" foran den argentinske kongressbygningen, El Congreso.

- Vi prøver å visualiere den stille tragedien vi har her i landet, nemlig høy mødredødelighet som følge av manglende helsetjenester, forteller advokat Sabrina Frydman ved Amnesty i Argentina.

Kjenner ikke rettighetene sine

I Argentina er abort i utgangspunktet forbudt. Men det finnes visse unntak.

- Kvinner dør som følge av utrygge aborter, selv i tilfeller hvor det faktisk er lov her i landet. Det er når det er fare for kvinnens helse, eller når man har vært utsatt for en voldtekt. Men dette er det mange som ikke vet. Derfor er det viktig at kvinner blir klar over sine rettigheter, slik at de kan kjempe sterkere for dem, forteller Sabrina.

Politisk rådgiver i Amnesty i Norge, Patricia Kaatee, deltar også i aksjonen. Hun er på studiereise i Argentina sammen med Operasjon Dagsverk for å samle inn materiale til årets OD-kampanje.

- For å sikre kvinners helse og liv må legene i Argentina begynne å følge loven, og sørge for at argentinske kvinner får tilgang til deres legitime rett til trygg abort, sier Patricia.

Årets Operasjon Dagsverk går til Amnestys arbeid for at unge mennesker i Peru, Chile og Argentina bedre kan kjempe for egne seksuelle og reproduktive rettigheter. OD-leder Hanna Aasen synes det er fint å være med på lokal aktivisme i Buenos Aires.

- Det er spennende å se både ungdom og aktivister i aksjon. Det lover godt for prosjektet, som også dreier seg om å styrke ungdom til å aksjonere for sine rettigheter, sier Hanna.

Krever abort-debatt

Det er ikke uten grunn at markeringen skjer nettopp foran kongressbygget. Et av Amnestys krav er at kriminaliseringen av abort blir tatt opp i kongressen.

- Vi skylder vårt demokratiske samfunn å ha en åpen debatt om dette, sier Sabrina.

Denne problematikken er det ikke bare Argentina som sliter med i regionen. Millioner av kvinner over hele Latin-Amerika lider og dør som følge av utdaterte, og diskriminerende abortlover- og retningslinjer. Denne uken stemte kongressen i Peru nei til å la voldtatte kvinner få lovlig rett til å ta abort.

- Dessverre har vi en lang vei igjen å gå. Det er på tide at myndighetene i denne regionene, som opprettholder slike fæle og utdaterte lover, anerkjenner den lidelsen og grusomme uretten de påfører kvinner og jenter. Nå er det på tide at de forplikter seg til skikkelig forandring, sier Amnestys direktør for Amerika-regionen, Erika Guevara Rosas.