Informasjonsmøte for journalister: OL i Sotsji: Ingen fest uten frihet

Torsdag 16. januar retter et samlet, internasjonalt menneskerettighetsmiljø fokus mot det kommende vinter-OL i Sotsji. I år er baksiden av medaljen grumset til av brudd på menneskerettighetene.
Publisert: 10. Jan 2014, kl. 13:29 | Sist oppdatert: 10. Jan 2014, kl. 13:30
Etter at Putin kom tilbake som president i mai 2012, er situasjonen blitt prekær for mange av våre kolleger i russiske rettighets- og miljøorganisasjoner. Listen over de som blir rammet av Putins maktmisbruk, inneholder også navn på journalister som forsøker å bedrive kritisk journalistikk. Flere av dem har måttet bøte med livet på grunn av sin virksomhet.

Seks norske organisasjoner som er opptatt av ytringsfrihet, ønsker å gi norske journalister tilgang til informasjon og alternative kilder for å kunne belyse den drastisk forverrede menneskerettighetssituasjonen i Russland.

Amnesty International, Bellona, Den norske Helsingforskomité, Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner, Norsk Journalistlag og Skeiv Ungdom håper på denne måten at vi kan minske mulighetene for at Putins propagandamaskineri lykkes i forbindelse med Sotsji-OL. Vi håper også at journalistene som drar til Sotsji, bruker anledningen til å møte noen av dem som ikke får delta på festen – ei heller si hva de mener om den.

Derfor inviteres alle interesserte journalister til et informasjonsmøte torsdag 16. januar kl. 11-12.30 i Amnestys lokaler i Grensen 3. Det vil bli delt ut en informasjonspakke om Sotsji og situasjonen i Russland. Her finnes også kontaktinfo til lokale kilder.

Programmet inkluderer et møte med flere russiske menneskerettighetsforkjempere:

Aleksander Popkov er advokat fra Sotsji og representerer blant annet menneskerettighetsorganisasjonene Agora og Memorial. Popkov er kjent som forsvarer av interessene til migranter, aktivister og journalister. Han er en aktiv blogger og synlig i sosiale medier. Popkov er selv under sterkt press fra russiske påtalemyndigheter.

Anastasia Smirnova fra St. Petersburg er koordinator for den russiske paraplyorganisasjonen Russian L.G.B.T Network, som er aktiv i 55 regioner og har til sammen 17 kontorer over hele Russland. Smirnova koordinerer arbeidet for lhbt-spørsmål frem mot Sotsji, og har derfor samarbeidet tett med internasjonale lhbt-organisasjoners arbeid på dette feltet, herunder LLH i Norge.

Gregory Shvedov er redaktør for Caucasian Knot, og har svært god kunnskap om de etniske, politiske og økonomiske konfliktlinjene i hele Kaukasus. Caucasian Knot har lokale journalister i alle regioner i Sør-Russland, inkludert Nord- og Sør-Kaukasus. Caucasian Knot er en av svært få kilder til objektiv informasjon når det gjelder overgrep og menneskerettighetssituasjonen i regionen. Caucasian Knot blir ofte referert til i russiske og internasjonale medier, som BBC, CNN, New York Times; Ekho Moskvy, Dozhd etc.

Sergei Nikitin er generalsekretær for Amnesty International i Russland. Han var med på å starte Amnestys Moskva-kontor for 11 år siden, og kan fortelle inngående om de stadig vanskeligere kårene for menneskerettighetsarbeid i Russland.

I tillegg kommer TV2-journalist og Russland-kjenner Øystein Bogen, som ble trakassert av russiske myndigheter under en reportasjereise til Sotsji før jul. Han vil dele av sine erfaringer med å operere i Russland og komme med praktiske råd til journalistene som skal til Sotsji.
Møteleder er NRK-journalist Morten Jentoft, tidligere korrespondent i Moskva. Alle i panelet vil være tilgjengelig for intervjuer.

Kontaktpersoner:
Anders Nielsen, Den norske Helsingforskomité: 408 44 709
Ingvild Endestad, LLH: 975 62 295
Lene Christensen, Amnesty: 959 12 715
Nils Bøhmer, Bellona: 900 37 517
Thomas Spence, NJ: 481 52 701
Marthe Øvrum, Skeiv Ungdom: 480 96 515

HVA: Informasjonsmøte for journalister.
HVOR: Amnestys lokaler i Grensen 3.
NÅR: Torsdag 16. januar kl. 11-12.30.
GJESTER: Generalsekretær Sergei Nikitin fra Amnesty i Russland, redaktør av Caucausian Knot, Gregory Shvedov, advokat Aleksander Popkov og Anastasia Smirnova, som er koordinator for et stort russisk LHBT-nettverk.
ARRANGØRER: Amnesty International, Bellona, Den norske Helsingforskomité, Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner, Norsk Journalistlag og Skeiv Ungdom.
Gratis adgang - ingen påmelding.
På møtet vil det bli delt ut en informasjonspakke om Sotsji og situasjonen i Russland. Den inkluderer kontaktinformasjon til lokale kilder i og utenfor Sotsji-området. Dersom du ikke har anledning til å delta på møtet, kan du få denne pakken ved å henvende deg til: [email protected], [email protected] eller [email protected]. Informasjonspakken er ikke tilgjengelig før møtet.