Indiske søstre får beskyttelse

Den 30. juli dømte landsbyrådet i Baghpat to søstre til å bli voldtatt. Sammen krevde vi beskyttelse av familien, og nå har vi blitt hørt!
Publisert: 21. sep 2015, kl. 12:51 | Sist oppdatert: 23. sep 2015, kl. 10:34
Meenakshi Kumar og hennes familie flyktet fra landsbyen etter at det ble kjent at Meenakshi og hennes søster skulle bli voldtatt. Ordren gitt av landsbyrådet kom etter at deres bror Ravi Kumar rømte fra landsbyen med en kvinne fra en høyere kaste.

Over 650.000 mennesker verden over signerte vår aksjon og stilte seg bak kravet om beskyttelse av Meenakshi og hennes familie.

Nå har vi fått gode nyheter: 16. september beordret Høyesterett at politiet i Delhi skal beskytte Meenakshi og hennes familie. Dermed er familien garantert beskyttelse så lenge de bor i Delhi. Dommen gir håp om rettferdighet for familien og beviser nok en gang at det nytter å stå opp mot urett.

Må høre på Høyesterett

Siden det er Høyesterett som har vedtatt at familien skal beskyttes, er myndigheten i Uttar Pradesh pålagt å følge deres ordre. Det betyr at familien også har krav på beskyttelse når de vender tilbake til landsbyen.

Nå må myndigheten i Uttar Pradesh sikre at familien trygt kan vende tilbake og at de får en rettferdig behandling. Det inkluderer oppreisning og at ordrene gitt av landsbyrådet i Bagphat etterforskes. Dersom det ikke er mulig for familien å vende tilbake til sitt hjem, må myndigheten sikre at de trygt kan bosette seg et annet sted og leve et liv i verdighet og uten frykt.

Høyesterett besluttet også at Ravi Kumar skulle løslates mot kausjon. Han ble arrestert og anklaget for å besitte narkotika, noe som viste seg å være falske påstander. Ravi Kumar har vært fengslet siden han ble overlevert til politiet etter at han og Jat-kvinnen rømte. Han er nå løslatt og sammen med familien.

Vi avslutter nå aksjonen, men vil følge saken nøye. Det er viktig at myndighetene i Uttar Pradesh følger ordrene gitt av høyesterett.