Hyttetur med fokus på menneskerettigheter

Jeg fikk bli med på menneskerettighetsskolen, det var fire dager med masse forskjellige følelser og inntrykk. Det endret hvordan jeg ser verden!
Publisert: 22. Mai 2019, kl. 10:39 | Sist oppdatert: 27. aug 2020, kl. 12:18
Russul Nazar Al-Madhi

Skrevet av Russul Nazar Al-Madhi

I starten av mai så var jeg så heldig og fikk bli med på en «Menneskerettighetsskole» på Lardalshytta på Svarstad sammen med 29 andre elever. Menneskerettighetsskolen er et samarbeid mellom Drammen Vgs., Helsingforskomiteen og Amnesty International. Samarbeidet har nå pågått i to år, og det er andre gangen MR-skolen gjennomføres. Det er elever fra AOA (forberedende kurs for minoritetsspråklige) og sosiologi som kan søke om å delta på skolen, og man håper at felles opplevelser og menneskerettighetsundervisning skal bidra til å styrke miljøet på skolen. Det var fire intense dager med masse følelser og inntrykk samt nye vennskap.

Fokuset på denne skolen var å øke bevisstheten rundt menneskerettigheter og kampen om menneskerettigheter i forskjellige land som f.eks Saudi-Arabia og Tyrkia. Vi lærte blant annet om kvinners rettigheter i Saudi-Arabia, hvor vi fikk høre om fjorårets opphevelse av kjøreforbudet mot kvinner, og ikke minst hvordan flere kvinnelige menneskerettighetsaktivister som hadde kjempet mot forbudet var blitt arrestert. Loujain Al-Hathoul var en av de kvinnelige aktivistene som ble arrestert for å ha kjempet for grunnleggende menneskerettigheter i landet, inkludert retten til å kjøre bil. Videre fikk vi lære om Ali Al Nimr som er dømt til dødsstraff etter å ha vært med på en fredelig demonstrasjon under den arabiske våren. Dawood al-Marhoon, Abdullah al-Zaher og Abdulkareem al-Hawaj, alle sjia-muslimer, ble alle dømt til døden og Abdulkareem al-Hawajble ble dessverre også henrettet.

En person vi fikk besøk av og som vi fikk høre mye om var Idil Eser fra Tyrkia. Hun var leder for Amnesty International i Tyrkia og hun er blant annet anklaget for å ha støttet terrororganisasjoner gjennom sin jobb i Amnesty. Det stemmer selvsagt ikke, hun har bare jobbet for menneskerettigheter.

Idil Eser

Under hytteturen så hadde vi ulike aktiviteter og foredrag organisert av Amnesty, Helsingforskomiteen og Drammen vgs., hvor vi reflekterte rundt menneskerettigheter. Vi hadde en refleksjonsøvelse som heter retten til privatliv, der det var fire hjørner, med fire forskjellige skilt/påstander og vi skulle gå til det hjørnet/påstanden vi mente var riktig og diskutere balansen mellom retten til privatliv og myndighetenes mulighet til å overvåke befolkningen for å ivareta folks sikkerhet. Vi forberedte oss ved at vi så filmen «Snowden» som handler om Edward Snowden som varslet om den massive overvåkningen USA utfører.

Introduksjonskurs til Amnesty International

En annen aktivitet vi hadde var «Hvordan går vi videre?» ledet av Helsingforskomiteen, hvor vi var delt inn i fire grupper og diskuterte hvordan vi blant annet kunne arrangere debatt og skriveleserinnlegg, og hvordan en kunne starte å organisere seg for å jobbe med menneskerettigheter.

Menneskerettighetsskolen

Under hytteturen ble vennskap til mellom mange av de som var med på turen som aldri aldri snakket sammen før. Det var først på kvelden folk hadde tid til å gjøre sitt, og det var derfor kveldene på hytteturen var ganske populære. Den første kvelden var fotball populært blant mange, og veldig mange var utslitt etter en veldig lang dag. Derfor var den første kvelden rolig og alle som var på rom sammen ble bedre kjent. De andre kveldene begynte å sosialisere mer, folk snakket og ble bedre kjent, lagde mat og spiste sammen, spilte spill og mange hadde filmkveld i løpet av turen, enten det var på rommet eller en av stuene hytta hadde.

Denne skolen gjorde at vi reflekterte mye rundt menneskerettigheter og noen opplegg ga mer inntrykk enn andre. For meg så var det foredraget om Saudi-Arabia og da Idil Eser kom og snakket til oss. Menneskerettigheter blir fortsatt brutt i dag og politikken i mange land er undertrykkende. Menneskerettighetsskolen er viktig fordi det gir deg mye mer kunnskap og kan være en påminnelse om at det er folk der ute som ikke får nyte sine menneskerettigheter på en god måte uten å bli satt i fengsel eller undertrykt. I tillegg så er det en del land som setter menneskerettighetsaktivister i fengsel for å kjempe for grunnleggende menneskerettigheter. Denne skolen er med på å øke kunnskapen om det som skjer ute i verden i dag og hva som er relevant. Det er viktig å vite hva det som skjer rundt i verden.