Gruveeksplosjonen i Tyrkia: Tragedien kunne vært unngått

De leker med folks liv, mener Amnestys etterforsker og krever at Tyrkia umiddelbart setter igang en gransking av gruveulykken som hittil har krevet 284 liv.
Publisert: 15. Mai 2014, kl. 15:12 | Sist oppdatert: 19. jun 2014, kl. 13:03
Den tyrkiske regjeringen må straks granske den katastrofale eksplosjonen som fant sted i kullgruven i Soma denne uken. For å forhindre ytterligere tragedier må de også granske rapportene som er kommet om farlige arbeidsforhold i gruvesektoren, uttaler Amnesty International.

- Denne tragedien skulle ha vært unngått. De farlige arbeidsforholdene i tyrkiske gruver er blitt tatt opp ved flere anledninger uten at verken myndighetene eller gruveselskapene har gjort noe med saken. Det vitner om mangel på respekt for gruvearbeidernes innsats og deres liv, sier Beate Ekekløve-Slydal, politisk rådgiver i Amnesty International i Norge.

Ingen lovregulering
Minst 284 menn er omkommet og mange er såret etter eksplosjonen i kullgruven i Soma i det vestlige Tyrkia, tirsdag 13. mai. Dødstallet er ventet å stige til over 300. Gruvene eies av Soma Kömür İşletmeleri A.Ş, som er en del av Soma Holding, den største kullprodusenten i Tyrkia.

- I følge tyrkiske redningsmannskaper fantes det bare ett eneste lite tilfluktsrom i ulykkesgruven i Soma som har 6500 gruvearbeidere. Her fant de 14 døde gruvearbeidere. De hadde delt på de få tilgjengelige oksygenflaskene som fantes der og latt oksygenmaskene gå på rundgang til det ikke var mer oksygen igjen. Det er bare noen få land, deriblant Tyrkia, Pakistan og Afghanistan, der kravet om tilfluktsrom i gruver ikke er lovregulert. Tyrkiske myndigheter må nå sørge for at dette raskt kommer på plass i det tyrkiske lovverket og at gruvene i Tyrkia ikke forblir dødsfeller, sier Ekeløve-Slydal.

Det har vært mange gruveulykker i Tyrkia, blant annet en eksplosjon i 1992 i en kullgruve i provinsen Zonguldak ved Svartehavet der 263 gruvearbeidere omkom.

Regjeringen avlo gransking
Så sent som i fjor henstilte et medlem av opposisjonspartiet Republican People’s Party (CHP) parlamentet om å granske arbeidsulykker i kullgruven i Soma. Henstillingen ble støttet av alle tre opposisjonspartier. Regjeringspartiet Justice and Development (AKP) stemte mot, og den ble avvist for to uker siden. De leker med folks liv, sier Andrew Gardner, Tyrkia-etterforsker i Amnesty International

- Statsminister Erdogans forsøk på å forsvare dagens forhold innenfor tyrkisk gruvedrift med å henvise til tidligere gruveulykker i Storbritannia på 1800-tallet og at slike ulykker er vanlige er et hån mot de drepte og deres etterlatte, og viser en statsleder som ikke evner å ta selvkritikk og være ydmyk når situasjonen krever det, sier Ekeløve-Slydal.

- Regjeringen må umiddelbart starte en granskning av hva som forårsaket eksplosjonen, og sørge for at de overlevende og etterlatte får den hjelpen de trenger. Soma Holding, det ansvarlige gruveselskapet, må fullt og helt samarbeide i denne prosessen, og det må være full åpenhet om funnene i granskningen, understreker Ekeløve-Slydal.