Frivillig i Amnesty: Hvordan har det vært?

Aster Habtemaryam Degefu (21) og Sigrid Fjellstad (26) har vært kontofrivillige i Amnesty International region øst 2022/2023. Hvem er de, hva har de gjort og hva gjør Amnesty til det beste stedet til å jobbe som frivillig?
Publisert: 16. aug 2023, kl. 09:46 | Sist oppdatert: 1. sep 2023, kl. 10:31
Er du engasjert, har en interesse for menneskerettigheter og vil ha det gøy på jobb? Da anbefaler vi deg å søke som kontorfrivillig!

Aster og Sigrid

Arbeidsmarkedet i dag er preget av at utdanning alene ikke alltid er nok når man søker jobber. Det er stor konkurranse, spesielt innenfor samfunnsfag og humaniora. Det er en av grunnene til at duoen bestemte seg for å jobbe som frivillige i høst.

Visste du at

Alle regionskontorene i Amnesty International Norge utlyser 1-2 stillinger som kontorfrivillig, og disse utlyses på høsten hvert år.

Aster begynte å engasjere seg for menneskerettigheter da hun startet som studentaktivist i Amnesty ONH. Hun har tatt bachelorgraden sin i freds- og konfliktstudier, som hun ble ferdig med i 2023. Både som følge av studie og studentaktivisme ønsket hun å jobbe enda mer med menneskerettigheter. Hun begynte derfor å jobbe som kontorfrivillig i Amnesty.

Sigrid søkte på stillingen fordi hun var ferdig med studiene sine og skulle ikke lenger fortsette i Amnesty gjennom studentgruppen hun var i, men hun ønsket å fortsette å være aktiv i Amnesty sitt arbeid. Når hun så stillingen som kontorfrivillig tenkte hun dette var midt i blinken.

Aster og Sigrid ved Amnestys berømte fotovegg.

Hverdagen på regionskontoret

Aster forteller hverdagen på regionskontoret er preget av god stemning blant kollegaer, samt varierende og spennende oppgaver.

Som kontorfrivillig har jeg jobbet med flere varierende og spennende oppgaver som: Skriv for Liv, foredrag i pågående kampanjer og sosiale medier. Jeg har også hatt muligheten til å forme selv hva jeg vil jobbe med. Hjertesaken min asyl og mennesker på flukt har jeg brukt mye tid på i vårsemesteret, sier Aster.

Videre sier hun at selv om det har vært noe forutsigbarhet, har arbeidet vært mangfoldig og at hun har hatt muligheten til å bestemme litt selv hva hverdagen min på regionskontoret skal se ut som.

Jeg har trivdes med at stillingen som kontorfrivillig ikke er en A4-jobb og at det ikke har vært vanlige dager.

Sigrid sier seg enig i det Aster sier, og forteller om en varierende arbeidshverdag med ingen "vanlig" dag.

Etter morgenmøter og ukesmøter, bestod onsdagene våre våre på kontoret av mye forskjellig. Det var alltid rom for å foreslå aktiviteter og oppgaver, og jeg tror både jeg og Aster fikk gjort alt vi ønsket å gjøre som kontorfrivillige, sier Sigrid.

Noen dager har Sigrid vært på skolebesøk på steder som Drammen, Elverum og Hallingdal i forbindelse med ulike kampanjer, mens andre dager har hun brukt hele dagen på kontoret for å forberede et arrangement. Noen dager var det arrangement på kvelder eller i helgene - noe hun mener ofte var det morsomste med å være kontorfrivillig.

Alt i alt har hverdagen som kontorfrivillig vært utrolig gøy og lærerikt, sier Sigrid.

Skriv for liv
Her er det et bilde av noen brev som ble sendt til årets Skriv for liv kandidater

Hva har vært det beste og det verste?

Hmm, det beste er vel frie tøyler og muligheten til å følge interessene sine, forteller Aster. Noe av det beste har vært å jobbe med hjertesaken min asyl og mennesker på flukt, særlig arrangementer som paneldebatter.

På den andre siden har det verste vært opptelling og sortering av hundrevis av støttebrev til årets Skriv for Liv kandidater. Det ble noen papirkutt de dagene hehe, sier Aster mens hun ler.

Sigrid har et stort hjerte for gjengen på region øst <3

Det beste ved å være kontorfrivillig i region øst er å se så flotte folk med så mye engasjement! Å bli bedre kjent med denne gjengen og bli tatt imot så godt har vært det aller beste med året, sier Sigrid.

På den andre siden har Sigrid hatt utfordringen av å sjonglere jobb i 80% og studier, i tillegg til å være kontorfrivillig. Det har vært utfordrende da hun ikke bare kan slenge med med på en demonstrasjon som plutselig dukker opp, eller være på kontoret under ulike happenings der.

Uansett, det beste veier tyngst, sier Aster og Sigrid smilende.

Menneskerettighetsuke
Bilde av Aster og Sigrid under en workshop om Menneskerettighetsukene for studentaktivister i region øst.