Forslag til protokoll fra styremøte fredag 19. april 2024 i Amnesty International i Norge.
Publisert: 21. Mai 2024, kl. 10:23 | Sist oppdatert: 21. Mai 2024, kl. 14:13

Sted: Henrik Ibsens gate 48, 0255 Oslo

Tidsrom: 12:00-15:00

Tilstede: Kjell Johnsen, Stine Kullerud Melby, Maren Rullestad, Thea Schjødt, Arne Wilhelm Theodorsen, Anette Bonnevie Wollebæk, Tor Kåpvik og Viktor Matre,

Forfall: Juni Emilie Baardvik, Ivar Dale og Maryam Tahir (i permisjon)

Tilstede fra sekretariatet: John Peder Egenæs, Bjarte Økland og Ingvild Gjone Lyberg (referent)

SAK 30/2024 Dagsorden

Sakspapir fra generalsekretæren

Det var ingen kommentarer til dagsorden.

Vedtak: Styret vedtok dagsorden.

SAK 31/2024 Kommende styresaker
Sakspapir fra generalsekretæren

Det ble kommentert at styreseminaret bør legges før styremøtet i juni, for å sikre at nye styremedlemmer skal være best mulig informert før behandling av saker. Det ble også spilt inn og besluttet at evaluering av landsmøtet skal skyves frem fra november- til september-møtet. I tillegg, det internasjonale Lumen-initiativet kommer trolig opp på styrets agenda igjen i september.

Som en generell kommentar ble det påpekt at styret bør ha en sak om oppfølging av Core Standards og av klima- og mangfoldstrategiene i løpet av året.

Styret tok kommende styresaker til orientering, inkludert ovenstående merknader.

SAK 32/2024 Generalsekretærens orientering
Muntlig orientering fra generalsekretæren

Generalsekretæren orienterte om at det er stort trykk i arbeidet med å få på plass en samtykkebasert voldtekslov om dagen.18. april var det en stor markering til støtte for en slik reell samtykkelov foran Stortinget, med 3000 publikummere. Amnesty har vært arrangører og medarrangører av til sammen 12 lignende demonstrasjoner over hele landet den siste tiden. Vi har også fått mye mediedekning, blant annet tydelig deltagelse under NRK Debatten 18. april. Politisk vet vi at det foregår en tautrekking mellom regjeringspartiene om denne saken, og Amnesty er opptatt av å posisjonere oss her og påvirke prosessen mot vårt ønskede mål – en «ja er ja»-lov.

Amnesty har nettopp inngått et samarbeid med forskere fra Oslo Met som skal måle effekten av vårt samtykkearbeid, særlig på opplæringssiden. Det blir et arbeid som blir interessant å følge framover.

Generalsekretæren nevnte videre at pride-sesongen nå nærmer seg med stormskritt og i denne sammenheng har Amnesty inngått et nytt, stort bedriftssamarbeid knyttet til kampanjen med konsulentselskapet Capgemini.

Generalsekretæren nevnte videre at Amnesty igjen planlegger å søke om TV-aksjonen, med tema ytringsfrihet. Søknaden har blitt utarbeidet i samarbeid med vårt internasjonale sekretariat. Søknadsfrist er 30. april. Den som får TV-aksjonen 2025 får vite det 13. juni. Generalsekretæren opplyste om at det er NRK-rådet, et uavhengig organ, som gir en anbefaling til Kringkastingssjefen om hvem som bør være mottaker.

Avslutningsvis ble det spurt om et tilfelle av hacking tidligere i vår bør politianmeldes. Sekretariatet følger opp dette hvis det anses nødvendig.

Styret tok saken til orientering.

SAK 33/2024 Rapport Åpenhetsloven

Sakspapir fra generalsekretæren

Generalsekretæren orienterte om at når det gjelder rapportering knyttet til Åpenhetsloven, har Amnesty kommet fram til at vi har et forbedringspotensial knyttet til styringsdokumentene våre på dette området. I samarbeid med Etisk Handel har vi identifisert hva vi må få på plass av formalia. Amnesty har derfor satt ned en liten intern prosjektgruppe som skal jobbe med å få det meste av dette på plass i løpet av året. Mye eksisterer allerede, men vi må gjøre en jobb med å samle alt bedre, inkludert tilgjengeliggjøring på våre nettsider. Rapporten kommer til styrets signering.

Vedtak: Styret vedtok redegjørelse ihht Åpenhetsloven som foreslått og ba om å bli orientert om resultatet av gjennomgangen.

SAK 34/2024 Mål- og handlingsplan – første kvartal
Sakspapir fra generalsekretæren

Generalsekretæren forklarte at rapporten for første kvartal er litt begrenset denne gangen, og at den endelige kvartalsrapporten kommer i juni.

Hva gjaldt én av KPIene, ble det stilt spørsmål ved hvorfor forståelsen for at Amnesty er partipolitisk uavhengig har gått noe ned. Dette har sekretariatet ingen god forklaring på. Det er ingenting som har skjedd i det siste som gir oss en indikasjon på det.

Styret tok saken til orientering.

SAK 35/2024 Kvartalsregnskap – første kvartal

Sakspapir fra generalsekretæren

Økonomi- og administrasjonssjefen informerte om at på inntektssiden, så har året startet ihht plan. Det er ingen større avvik og vi har heller ikke identifisert noen større endringer i forutsetninger som vi tror vil endre målsettingen og prognosen for året.

En egen tildeling fra Sparebankstiftelsen vil gi resultateffekter for året, som vil vurderes fram mot kvartalsregnskapet for andre kvartal. En større innsamling til Gaza peker seg ut som det største positive avviket hittil, hvor Amnesty i Norge nylig sendte NOK 3,8 mill til vårt internasjonale sekretariat. Vi har det første kvartalet sett en positiv utvikling i medlemsinntektene, noe svakere på SMS. På øvrige poster er det mindre avvik.

På kostnadssiden viser den eksterne vervingen veldig gode vervetall og dermed en høy kostnad hittil i år. Hva gjelder vår kontingent til det internasjonale sekretariatet har vi også et stort overforbruk, men dette skyldes nettopp de øremerkede midlene til Gaza.

Resultat og finans: Hittil i år er resultatet - 7,7 mill NOK (3,2 mill svakere enn budsjett). Fri likviditet er på 55,6 mill kr.

Fra Amnestys prosjektfond har vi til sammen brukt 2,3 mill NOK; til individprogrammet vårt, Just Transition in Sapmi og Pusteromsby. Når det gjelder andre eksternt finansierte prosjekter er det påløpt 1,0 mill kr i kostnader og det er inntektsført 0,7 mill kr.

Avslutningsvis informerte økonomi- og administrasjonssjefen om den økonomiske situasjonen ved det internasjonale sekretariatet, som gikk på et kraftfullt underskudd på 20 mill pund i 2023. Grunnen til dette var at fundraisingskostnadene ble mye høyere enn det som ble lagt til grunn i budsjettet. Budsjett for 2024 er følgende redusert med 6 millioner pund ift opprinnelig vedtak. De internasjonale reservene er sterkt redusert, noe som gir konsekvenser som internasjonal ansettelsesstopp (i et års tid), reiserestriksjoner etc.

Styret hadde en påfølgende diskusjon om denne situasjonen, og om den vil få konsekvenser for Amnesty Norge, noe det ikke er noe som tyder på på nåværende tidspunkt. Hvis de største seksjonene ikke klarer å betale sin fulle kontingent for 2024, vil det imidlertid trolig komme oppfordringer om frivillige økonomiske bidrag.

Styret tok saken til orientering.

SAK 36/2024 Støtte fra Sparebankstiftelsen DNB

Generalsekretæren minnet om at Amnesty lenge har vektlagt behovet for differensiering av våre inntektskilder utover støtten fra enkeltmennesker. Dette gjelder både arv, næringsliv og fonds og stiftelser. Nå har Amnesty nylig mottatt tilsagn om en flott støtte fra Sparebankstiftelsen DNB til et stort prosjekt som skal gå over tre år og involvere mange ansatte, aktivister og frivillige kursholdere fra alle regioner. Prosjektet vil fokusere på ytringsfrihet og treffer svært godt i forhold til Amnestys virksomhet og tenkning.

Styret tok saken til orientering.

SAK 37/2024 Finansiering av Individuals at Risk-prosjektet

Sakspapir fra generalsekretæren

Generalsekretæren orienterte om hvordan Amnesty har tenkt til å dekke inn merbehovet til individprosjektet. Blant annet har Amnesty planer om å sende en søknad til Fritt Ord innen neste søknadsfrist 3.mai.

Styret tok saken til orientering.

SAK 38/2024 Sluttrapport Protect The Right to Protest

Sakspapir fra generalsekretæren

Protect the Protest er et prosjekt som styret tidligere har bevilget penger til og som er gjennomført med samarbeid med Amnesty i Polen. Generalsekretæren informerte om at bevilgningen var på inntil 500 000 mens det faktiske forbruket endte om lag 100 000 under dette. Styret hadde ingen direkte spørsmål til rapporten, men reflekterte rundt at det har blitt fremmet et forslag til Global Assembly som legger opp til at denne typen prosjekter ikke skal kunne foregå lenger uten en lengre byråkratisk godkjenningsprosess som involverer det internasjonale styret - som igjen trolig vil medføre at det blir mange færre slike prosjekter. Det som ble bemerket som svært positivt med slike prosjekter er at både ansatte og aktivister får god «faglig og mellommenneskelig utveksling» på tvers av landegrenser.

Styret tok saken til orientering.

SAK 39/2024 Styrets egenevaluering

Sakspapir fra generalsekretæren

Styret reflekterte i fellesskap rundt kommentarene i egenevalueringen. En av diskusjonene omhandlet hvorvidt sekretariatet kan fremstå for dominerende i forhold til styret. Styret fant at fremtidige styrer må være obs på at det kan være vanskelig å stille spørsmål og ha relevante innspill når sakspapirene fra sekretariatet er såpass gode og gjennomarbeidede som de er.

En annen diskusjon handlet om hvorvidt styret klarer å fange opp signaler og evt misnøye fra aktivistene og regionkontorene godt nok, og om styret bør være enda mer tilgjengelige. Det ble gitt uttrykk for en generell følelse av at det fungerer godt som det gjør. Det fremtidige styret bør allikevel vurdere om det bør være tidligere involvert i innspillsprosesser (postkasse for forslag) knyttet til landsmøtet.

Styret reflekterte rundt at man må anerkjenne at folk er forskjellige og deltar på ulikt vis i styremøtene. Et råd som ble gitt til det nye styret er at de bør være obs på å ivareta våre talspersoner når de står i kontroverser (både i kraft av arbeidsgiveransvaret for generalsekretær og kollegialt ansvar for styreleder).

Styret vurderte at de har lagt seg på et riktig strategisk nivå: et styre skal ikke saksbehandle, men tilse at saksbehandlingen går riktig for seg, med de riktige vurderingene lagt til grunn.

Det var enighet om at det bør opprettes en felles digital lagringsplattform (trolig et eget rom på Sharepoint) for styret. Her bør det være mulig å finne en liste over tidligere års vedtak fra landsmøte som fortsatt har effekt, gjerne med en trafikklysordning som viser hvordan organisasjonen ligger an. Rommet bør organiseres slik at det er egne mapper for 1) organisasjonsutvalget, 2) internasjonalt utvalg (inkl. internasjonale policyprosesser, 3) styrereferater og 4) landsmøtet.

Avslutningsvis nevnte styreleder at Amnestys internasjonale Core Standards sier at det skal foretas en ekstern vurdering av styret annethvert år. Dette er ikke gjort på lenge i Norge. Som et lavterskeltiltak kan det nye styret kanskje vurdere å alliere seg med en annen seksjon som kan observere et styremøte.

Styret tok saken til orientering.

SAX 40/2024 Landsmøte 2024 (ved behov)

Det ble gitt noen siste praktiske opplysninger og avklaringer som forberedelse til landsmøtet.

Styret tok saken til orientering.

SAK 41/2024 Styrets orientering
Styreleder orienterte om at det nylig har vært avholdt regionalt forum for Europa/Sentral-Asia. Her var det mest snakk om Lumen-prosessen, og styreleder kunne melde om en generell holdning om at organisasjonen vil imøtekomme endringer i den økonomiske modellen for organisasjonen på grunn av at vi har god tid til tilpasning. Det vil være et nytt Lumen-konsultasjonsmøte 14. mai, da med meningsutveksling på tvers av regionene.

Styreleder orienterte videre om at det er kommet et utkast til Amnestys globale bærekraftsstrategi. Denne må kommenteres på innen 6.mai. Strategien sendes til det nye styret, som må finne ut hva slags prosess de ønsker å ha på det.

Avslutningsvis orienterte styreleder om at Norges delegater til General Assembly må meldes inn snarlig, noe som ny styreleder må følge opp.

Styret tok saken til orientering.

SAK 42/2024 Eventuelt

Ingen saker.

SAK 43/2024 Styrets alenetid