- FN-forsamlingen svikter menneskerettighetene

Amnesty International fordømmer den åpenbare kapitulasjon som verdens ledere har latt seg presse til av et lite antall stater. Det har ført til at nesten alle menneskerettslige reformer av betydning uteblir fra dagens debatt i FN-forsamlingen i New York.
Publisert: 14. Sep 2005, kl. 10:39 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:51

I tekstforslaget som er lagt frem om et nytt menneskerettighetsråd mangler det viktige minimumskrav for å få til et forbedret menneskerettighetsorgan med effektiv makt. Forslaget gir ikke verdens befolkning mer enn den allerede diskreditterte Menneskerettighetskommisjon med nytt navn.

- Det er fullstendig uakseptabelt at et lite antall land med dypt foruroligende rulleblad når det gjelder menneskerettigheter, ledet an av Kina og Russland, har fått lov til å blokkere dannelsen av et nytt, sterkt og mer effektivt menneskerettighetsråd, sier Petter Eide, generalsekretær i Amnesty International Norge. - USA og Storbritannia må ta en del av skylden for dette fordi de i de avgjørende runder av debatten ikke krevde et sterkere menneskerettighetsråd.

Amnesty International retter en sterk appell til verdens regjeringer om å legge frem en troverdig menneskerettighetsreform på dagens møte. De bør innen et fastsatt tidspunkt danne et menneskerettighetsråd som:

· møtes regelmessig gjennom hele året;

· har mandat til å påtale alle forhold som handler om respekt, overvåkning og beskyttelse av menneskerettigheter;

· regelmessig gransker alle staters håndtering av menneskerettighetene;

· behandler akutte situasjoner der menneskerettighetene blir krenket;

· opprettholder de gode regler og den gode praksis som har sikret NGO-deltakelse og systemet med uavhengige eksperter og spesialrapportører.

Sluttdokumentet må også slå fast at FNs Høykommissær for menneskerettigheter får tilstrekkelige midler til å oppfylle sitt mandat. I dokumentet må det fremkomme at det er vilje til å doble de økonomiske overføringene til høykommissærens kontor over de neste fem årene.

- Hvis verdens ledere ikke gjør noe mer enn å vedta en generell og vagt formulert tekst som overfører alle viktige beslutninger til Generalforsamlingen, har de latt en historisk mulighet gå fra seg, fortsetter Eide. - Svikter verdens ledere nå, vil dette ikke bare kaste en mørk skygge over hele FN-forsamlingen, men det vil også representere et svik mot millioner av verdens mest sårbare mennesker.