Falun Gong: Historien ingen ville fortelle

Elektrosjokk, isolat, overvåkning og tvang. - Men den virkelige torturen er at verden overser overgrepene!Kunlung Zhang, Falun Gong utøver og torturoverlever.
Publisert: 5. jun 2001, kl. 15:03 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 02:12

Kunlung Zhang har kommet til Oslo sammen med tre andre kinesiske medlemmer av den forbudte Falun Gong-bevegelsen. De representerer fire av hele femti tusen tilhengere som har blitt arrestert av kinesisk politi de siste tre årene. Alle har overlevd lengre perioder med tortur under varetekten. Kunlung Zhang ble løslatt etter press utenfra fordi han var knyttet til en stilling som kunstprofessor ved et universitet i Canada. Nå reiser han rundt for å vitne om hendelsene i hjemlandet Kina. Problemet er bare at så få ønsker å lytte.

Statlige drap

I løpet av de tre siste årene har Amnesty fått rapportert over 120 tilfeller der Falun Gong-utøvere har blitt torturert til døde i kinesiske fengsler. Ifølge offisielle rapporter har hoveddelen av disse utøverne "falt" under avhør , "hoppet" ut under transport eller begått selvmord i varetekt. Amnesty har ikke vært i stand til å uavhengig kunne bekrefte at disse menneskene har blitt drept, men organisasjonen uttrykker bekymring overfor ufullstendig og motstridende informasjon fra kinesiske myndigheter. Det har dessuten blitt dokumentert at offentlige tjenestemenn i to tredjedeler av tilfellene har forsøkt å dekke over hendelsen, ødelegge bevis eller sørge for at den avdøde ble kremert før obduksjon.

Myter

- Falun Gong, er ikke det den gærne sekten borti Asia ?

En forbipasserende kommenterer skiltet som inviterer til Falun Gong pressekonferanse på Vegeta Vertshus i Oslo. Nede i kjelleren har de rigget opp bord og mikrofoner. Informasjonsmateriell ligger stablet i separerte bunker. Vannglass og mugger er plassert ut på bordene. Men kun én journalist har funnet veien til pressekonferansen. Kunlung Zhang forteller lavmælt at han er vant til å bli møtt med skepsis.

- Det eksisterer så mange myter rundt Falun Gong. Kinesiske myndigheter har erklært oss som statsfiender, men alt vi ber om er å få praktisere vår meditasjon og tro. Myndighetene ønsker tankekontroll. Det at vi tenker annerledes og ikke-hierarkisk gjør at de frykter å miste kontrollen.

Forbudt tro

Falun Gong er en åndelig bevegelse som har som mål å styrke utøvernes moral. Den er basert på meditasjon og fysiske bevegelser og bygger på en kombinasjon av buddhisme, taoisme og tradisjonelle kinesiske gymnastiske øvelser. Falun Gong ble forbudt i Kina i 1999 etter at organisasjonen brått og uventet klarte å samle titusen mennesker til en stille demonstrasjon på Den himmelske freds plass. De sittende demonstrantene markerte sin protest mot et nytt lovforslag som ytterligere innskrenket religionsfriheten i Kina. Etter forbudet har rundt femti tusen Falun Gong utøvere blitt arrestert og flere tusen har blitt sendt i arbeidsleire Otto Malmgren ved Institutt for menneskerettigheter tror hovedtrusselen ligger i at bevegelsen på få år hadde vokst til å favne om 70 millioner mennesker.

- Det er nok sterkt å oppleve at en spirituell bevegelse som også kan virke politisk motiverende klarer å samle så mange mennesker på så kort tid, sier han.

Ikke politikk

Kunlung Zhang, rundt 60 år, er en kjent kunstner og skulptør i Kina. Han underviste ved Sha Dong Universitetet og var direktør for Forskningsinstituttet for skulptur. For noen år siden kom han over noen bøker om Falun Gong og falt for det stillferdige budskapet om toleranse og velgjørenhet. Han mener det absolutt ikke handler om politikk, men om generell medmenneskelighet.

- Budskapet handler om å stå opp for det man kjenner som sannhet. Da jeg ble arrestert av politiet svarte jeg derfor ærlig at jeg var en Falun Gong utøver og ikke ville la meg presse til å bli noe annet.

Kunlun Zhang ble arrestert for første gang i fjor sommer. Da havnet han på en 20 kvadratmeter stor celle sammen med 18 andre fanger. Jevnlig opplevde han å bli torturert over hele kroppen med elektrosjokk. Under den siste arrestasjonen ble han dømt til tre års tvangsarbeid. Kona Shumei Zhang ble også holdt i varetekt, men etter press fra kanadiske myndigheter ble begge sluppet fri i januar i år.

Et ikke-tema

Otto Malmgren ved Institutt for menneskerettigheter kan fortelle at Falun Gong som organisasjon sjelden blir tatt på alvor internasjonalt. Han er konsulent ved Kinaprogrammet som er et resultat av den norske menneskerettighetsdialogen med Kina. Han innrømmer at overgrepene mot de kinesiske Falun Gong-utøverne hittil ikke har stått på dagsordenen.

- Jeg tror det vil ta tid før vi kan ta opp disse menneskerettighetsbruddene. Falun Gong er et hårsårt tema. Det problematiske skyldes argumenter om at Falun Gongs grunnlegger Li Hongzhi har politiske ambisjoner. Dersom dette kun hadde handlet om trosfrihet ville det vært enklere. Foreløpig er Falun Gong som tema en garantert dørlukker i dialogen.

- Tankene mine er konstant hos de titusener av fredelige mennesker som sitter innesperret for sin tro. De fortjener sin frihet, og press utenfra hjelper. Det er jeg selv et eksempel på, sier den aldrende kunstprofessoren Zhang.