Face2Face: Team Bergen

Du ser dem når du haster over Torgallmenningen. I regn, vind og minusgrader står Amnesty Internationals facere klare til å snakke med deg. Men hvem er disse facerne egentlig?
Publisert: 1. jun 2015, kl. 14:47 | Sist oppdatert: 9. jun 2015, kl. 10:53
De formidler menneskerettighetsbrudd og verver støttespillere til Amnesty International. Innad i organisasjonen er de kjent som "facere".

- Jeg er opptatt av at facerne våre skal være mer enn bare "gateververe". De er faktisk Amnestys ansikt utad. Derfor er det viktig at de er kunnskapsrike, engasjerte og har stå-på-vilje. Jeg kaller dem profesjonelle menneskerettighetsaktivister, sier prosjektkoordinator i Amnesty Face2Face Bergen, Louise H. Myklebust.

- Team Bergen er en stor gjeng med masse positivitet og engasjement. Vi ler mye på jobb. Samtidig er vi veldig forskjellige: du trenger ikke nødvendigvis være super-utadvent for å være en god facer. Noen ganger er det viktigere å lytte enn å overkjøre folk med masse informasjon, sier teamleder Oda E. Høydal.

Tar avvisninger med et smil
De har alle opplevd at forbipasserende går i sikksakk for å slippe unna. Hvor henter de motivasjonen sin fra?

- Mottoet vårt er "snillest på gaten". Det innebærer at vi tar et nei for et nei, at vi er høflige og at vi tar oss tid til å takke medlemmer og sms- aktivister for at de utgjør en forskjell. Motivasjonen kommer fra folk vi møter på gaten, resultater vi oppnår og fra hverandre, sier Myklebust.

Teamleder Høydal har jobbet som facer i snart to år og legger til at det er viktig å fokusere på de som faktisk tar seg tid til å stoppe, fremfor de som går i sikksakk.

- Det er mange avvisninger i løpet av en dag, men på den andre siden er det også mange engasjerte mennesker i Bergen. Vi blir ofte takket for den jobben vi gjør, og det betyr mye. Avvisningene tar vi med et smil, sier hun.

Derfor er de facere i Amnesty
Gjengen i team Bergen synes de har verdens beste grunn til å gå på jobb hver dag.

- Jeg liker at vi jobber med konkrete saker og at vi bidrar til å legge effektivt press på makthavere som bryter menneskerettighetene, sier facer Kristin Alvsvåg.

Myklebust forklarer facernes betydning for organisasjonen slik:
- Amnesty er en uavhengig organisasjon. Det innebærer at vi må klare oss uten statsstøtte. Derfor er medlemmene våre helt avgjørende. Som facer i Amnesty er du med på å sørge for stadig flere støttespillere. Jo flere vi er, jo større gjennomslagskraft har vi. Facernes innsats på gaten er uvurderlig!

Har du lyst å støtte Amnesty i kampen mot menneskerettighetsbrudd?Stans neste gang du passerer forbi Amnestys flinke gateververe og slå av en prat med dem.

Drømmer du om å bli facer?
Ta kontakt med prosjektkoordinator: [email protected]