Et skritt i riktig retning

Stortinget vedtok i dag å stanse returene av noen av de enslige mindreårige som egentlig venter på å bli sendt tilbake til Afghanistan.
Publisert: 14. nov 2017, kl. 13:50 | Sist oppdatert: 14. nov 2017, kl. 14:48
Tirsdag fikk Arbeiderpartiet flertall i Stortinget for å stanse returene for noen av de enslige mindreårige asylsøkerne, slik at de kan få en ny behandling av søknadene sine.

- Dette er et lite skritt i riktig retning, og vil forhåpentligvis bremse noen av returene, sier generalsekretær John Peder Egenæs.

Han understreker at Amnesty står fast ved det opprinnelig kravet om full midlertidig stans av alle returer til Afghanistan.

- Den diskusjonen håper vi kommer opp igjen i Stortinget i forbindelse med representantforslaget om midlertidig stans i uttransport av asylsøkere til Afghanistan frem til et uavhengig ekspertutvalg har gjennomført en åpen vurdering av regelverk og praksis i disse sakene, sier Egenæs.

Rimelighetsvilkåret må tilbake

Dessuten tar Amnesty også til ordet for at rimelighetskravet må bli innført igjen når asylsøknadene skal vurderes.

-  Når det gjelder Afghanistan, hvor sikkerhetssituasjonen blir stadig verre, så er det hårreisende at man ikke også vurderer om det er rimelig å sende folk tilbake dit, sier Egenæs.

Amnesty reagerer også sterkt på Fremskrittspartiets retorikk om at Norge kan «bli en frihavn» for asylsøkere i Europa.

- Frps måte å skape frykt på i denne saken er under enhver kritikk. Det fins ikke bakgrunn for å mene dette, sier Egenæs.

4. oktober i år kom Amnesty med rapporten «Forced back to danger», som tar for seg retur av afghanske flyktninger. Rapporten trekker frem flere eksempler på alvorlige hendelser, herunder drap, av returnerte asylsøkere fra Norge og andre europeiske land som Nederland, Sverige og Tyskland. Aldri tidligere har flere sivile blitt drept i Aghanistan, ifølge FN. Sikkerhetssituasjonen i Afghanistan er i klar forverring, og FN og andre aktører fraråder sterkt å returnere asylsøkere dit.

Signer aksjonen: Krev stans i returene til Afghanistan!