Eritrea: Risikerer tortur og fengsling

Norge vil inngå en avtale med Eritrea som gjør det mulig å tvangsreturnere avviste asylsøkere. Alle som returneres går en utrygg framtid i vente, med høy risiko for tortur og fengsling.
Publisert: 3. Feb 2012, kl. 10:45 | Sist oppdatert: 4. Feb 2012, kl. 15:09
Mennesker som har flyktet fra Eritrea for å søke asyl i andre land, anklages for aktivt landsforræderi når de kommer tilbake. Det kvalifiseres til fengsel. Tortur er utbredt i fengslene.

- Amnesty er av prinsipp imot enhver tvangsretur av avviste asylsøkere til Eritrea. Regimet i Eritrea er et av verdens mest uforutsigbare, undertrykkende og brutale regimer. Personer som har søkt om asyl i et annet land anses av regimet som forrædere, sier Amnestys politiske rådgiver, Beate Ekeløve-Slydal.

Landet er et av de mest lukkede i verden. Politiske dissidenter og religiøse avvikere blir slått hardt ned på. Eritrea er også et av de mest totalitære og militariserte.

Menneskerettighetsversting

Omfattende menneskerettighetsbrudd er en rutine i Eritrea. Tusenvis av politiske fanger lever under elendige forhold. Myndighetene benytter vilkårlige arrestasjoner, forvaring og tortur for å kvele opposisjon.

Amnesty rapporterer om omfattende bruk av tortur mot opposisjonen i landet.

- Vi er svært kritiske til at norske myndigheter i det hele tatt er åpne for å inngå en returavtale med regimet i Eritrea, og med dette blir ett av svært få land med slik en praksis, sier Ekeløve-Slydal.

DETTE MENER AMNESTY:

Papirløse

• En stor gruppe papirløse (irregulære migranter) kommer fra Eritrea og Etiopia.
  • Amnesty oppfordrer norske myndigheter til å la barnefamilier med barn som har vært i Norge i 4 år eller mer, og som har skaffet seg et sosialt nettverk gjennom barnehage/skole, om å få oppholdstilatelse i Norge.

Etiopia
  • Amnesty er ikke i mot enhver retur av avviste asylsøkere til Etiopia, men norske myndigheter har ansvar for å sikre at ingen mennesker sendes tilbake til tortur.
  • Amnesty oppfordrer norske myndigheter til å vise aktsomhet med å sende tilbake sårbare grupper.
  • Det finnes flere små politiske partier i Etiopia som det kan innebære fare for forfølgelse å være assosiert med.
  • Norske myndigheter bør vise stor varsomhet med hvem de tvangsreturnerer til Etiopia, på grunn av den økte forfølgelsen og overgrepene i landet de ti siste månedene.

Eritrea
  • Amnesty er imot enhver tvangsretur av avviste asylsøkere til Eritrea.
  • Landet har et av verdens mest uforutsigbare og brutale regimer.
  • Personer som har søkt om asyl i et annet land, blir sett på som forrædere av regimet.

SLIK JOBBER AMNESTY
  • Amnesty International i Norge har ikke et eget flyktning- og asylteam og har derfor ikke kapasitet til å arbeide med individuelle asylsaker.
  • Amnesty har imidlertid et tett samarbeid med NOAS (norsk organisasjon for asylsøkere), som innebærer at vi bidrar med vår omfattende landkunnskap og dokumentasjon.
  • Amnesty har også et samarbeid med en rekke asyladvokater, og sørger for at de får tilgang til Amnestys dokumentasjon.
  • Den samme informasjonen sørger vi også for at ulike støttegrupper får tilgang til.
  • I sjeldne tilfeller bidrar Amnesty i Norge som ekspertvitne i asylsaker som prøves for domstolen.
  • Amnesty er høringsinstans i alle forslag om lovendringer i Utlendingsloven. Vi søker å ha en tydelig offentlig profil i de saker vi mener det er riktig og viktig at Amnesty er på banen.