Publisert: 3. okt 2001, kl. 11:20 | Sist oppdatert: 30. Jan 2024, kl. 16:58
Forsidebilde AmnestyNytt 2001/3. ©Hubert Michael Boesl/EPA

Av Petter Eide

Verden stoppet opp om ettermiddagen 11. september 2001. Tusener av mennesker i New York og Washington var på få minutter drept eller lemlestet i umenneskelig terror. På få minutter fikk hele verden demonstrert vår felles sårbarhet. Deretter kom frykten. Frykten for konsekvensene, for gjengjeldelsene, for ny terror. Frykten for fremtiden.

Det er grunnlaget for nettopp denne frykten Amnesty International vil bekjempe ved å foreslå et rettsoppgjør framfor militære aksjoner og gjengjeldelse. Dersom de skyldige for terrorhandlingene stilles til ansvar, bidrar det til rettferdighet for ofrene. Det kan i tillegg bidra til å dempe frykten for nye terrorhandlinger og det kan ikke minst bidra til å forhindre at tilfeldige arabere og muslimer tildeles kollektiv skyld for drapene. Et rettsoppgjør kan avverge at voldsspiralen tvinger oss inn i en logikk ingen er tjent med.

Verdenssamfunnet står sammen i fordømmelsen av massedrapene 11.september. FNs sikkerhetsråd har vedtatt to resolusjoner som gir fullmakter til handling overfor de antatt skyldige. Denne enigheten kan nå utnyttes til et bredt samarbeid om å etterforske, ettersøke og arrestere mistenkte terrorister. Den kan også brukes til å finne internasjonale måter å stille dem til ansvar på. Tar man internasjonal lov og rett i bruk, og oppretter en internasjonal domstol for å stille enkelt-personer til ansvar, tror vi man også øker mulighetene for virkelig internasjonalt samarbeid i bekjempelsen av terrorisme. Samtidig minsker man risikoen for at flere sivile liv skal gå tapt.

I kjølvannet av 11. september 2001 blir dessuten antirasistisk arbeid viktigere enn på lenge. Like lite som vi kan akseptere at tusener av tilfeldige sivile drepes, like lite kan vi godta at millioner av arabere, muslimer og folk i turban gjøres kollektivt ansvarlige for drapene. Vi håper at alle medlemmer av Amnesty International Norge gjør det til sin oppgave å poengtere dette der de ferdes til daglig.

Terrorisme må ikke bekjempes på en måte som krenker grunnleggende menneskerettigheter. Logisk sett vil dette lett kunne skape grobunn for ny terrorisme. Kampen mot terrorisme må tvert imot bidra til å styrke menneskerettighetene ved å befeste en internasjonal rettsorden. Skyldige i forbrytelser mot menneskeheten må stilles til ansvar på en måte som ikke truer uskyldiges rett til liv, frihet og personlig sikkerhet.

Leder i AmnestyNytt 3/2001.