'Digitale leiesoldater' truer kampen for menneskerettigheter over hele verden

Programmer primært laget for regjeringer til å spionere på organisert kriminalitet, har blitt brukt i ulovlig overvåkning av politiske opposisjonelle og menneskeretthighetsgrupper i følge nye rapporter.
Publisert: 24. Apr 2013, kl. 14:59 | Sist oppdatert: 4. jun 2013, kl. 17:18
Ifølge Reportere Uten Grenser (RUG) , så er det spesielt Syria, Kina, Iran, Bharain og Vietnam som for tiden er spesielt aggressive på å overvåke sine politiske motstandere og støttende humanitære organisasjoner med slike spionverkøy. http://surveillance.rsf.org/en/

Et eksempel er overvåkningsverktøyet, Finfisher, som er er laget av det tyske firmaet Gamma International og solgt i England, er operert via kontrollservere i 25 land, deriblant USA, Nederland og Australia.

"Datamskinen min ble arrestert før jeg ble det det," sier en Syrisk aktivist som ble kidnappet og torturert av Assads regime til Reportere Uten Grenser.

Selv om produsenten benekter at disse serverne eksisterer og at spionprogramvaren ikke kan bli solgt utenfor EU uten en eksportlisens, så har en etterforskning utført av Universitetet i Toronto funnet at opposisjongrupper i Etiopia og Baharain har blitt overvåket med denne programvaren, selv om det er vanskelig å bevise at det er selve regimene som står for disse lovbruddene.

Så fort programmet kommer inn i et datasystem, så er det i stand til å kartlegge all informasjon som er på systemet. Det kan fungere uoppdaget av de fleste anti-virus programmer som finnes, og sende all informasjonen til en anonym mottaker hvor som helst i verden.

Programvaren finnes også i mobilversjon for både Iphone, Android og Blackberry telefoner, som på samme måte kan overvåke og lagre samtaler og tekstkommunikasjon fra mobilen til eieren av spionprogrammet. De fleste husker hvor skremmende lett det var for den engelske tabloidavisen News of the World å avlytte flere tusen mennesker over en periode på flere år før avlyttingen ble oppdaget.

Det globale markedet for slike tjenester har vokst til å være verdt 30 milliarder kroner i løpet de siste årene. I RUGs rapport rapport kalt "De Digitale Leiesoldaters Æra," pekes de på en utvikling som hemmer uavhengige journalister, bloggere og humanitære organisasjoner over hele verden, billig - hver eneste dag.

• Spionprogrammer gjør det lett for autoritære regimer å hemme menneskerettigheter
  • Reportere uten grenser : Globalt marked for digitale spiontjenester verdt 30 milliarder kroner
  • Usynlig for de fleste anti-virus programmer
  • Vanskelig å kontrollere hvilke aktører som for tilgang til avanserte overvåkningsverktøy