Det nytter: Amnestys arbeid redder liv!

Yahya Danfa, Ahmed Maher, Brígida Asongsua Elo. Dette er bare noen av dem som går inn i 2009 som frie mennesker takket være Amnesty Internationals arbeid. Det nytter!
Publisert: 19. des 2008, kl. 12:29 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 03:21

Det nyttet i 2008!

Syria: Demonstranter løslatt

Ahmed Maher og 13 andre demonstranter ble løslatt uten tiltale mellom 30. juli og den 1. august. Enkelte av dem ble mishandlet i politiets varetekt. Det er ikke fare for noen av de totalt 16 demonstrantene nå. Ahmed Maher takket Amnesty International og alle medlemmene som sendte appeller, han er overbevist om at det var det internasjonale presset som bidro til at de ble løslatt

Gambia: Journalist får asyl i Sverige

Den gambiske journalisten Yahya Danfa var i fare for å bli utsatt for "forsvinning" av gambiske sikkerhetsstyrker. Han har blitt truet og trakassert siden han forlot Gambia og bosatte seg i Senegal. I oktober 2007 ble han arrestert sammen med en Amnesty-delegasjon på etterforskningsreise i Gambia. Han ble løslatt etter seks dager i fengsel, men har siden blitt truet og trakassert. Han har nå fått innvilget asyl i Sverige.

Ekvatorial-Guinea: Brígida Asongsua Elo løslatt uten tiltale

Brígida Asongsua Elo ble løslatt uten tiltale den 25. april. Hun hadde da tilbrakt mer enn fire måneder under elendige forhold i fengselet. Hun uttalte ved løslatelsen at hun var klar over at Amnesty International aksjonerte for henne og hadde følgende budskap til alle som aksjonerte: "Mange, mange takk, jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne takke alle for alt dere har gjort for meg, tusen takk."

Iran: Kvinneaktivist løslatt

Kvinneaktivisten og journalisten Mahboubeh Karami ble frikjent av domstolen den 11. november. Domstolen mente det ikke fantes tilstrekkelige bevis for å tiltale henne for "å ha handlet mot nasjonal sikkerhet og forstyrrelse av offentlig lov og orden". Ved løslatelsen takket hun Amnesty International for all støtte.

Iran: Mindreårig dødsdømt løslatt

Reza Alinejad ble løslatt den 3. desember, etter at offerets familie aksepterte en økonomisk erstatning og avstod fra å kreve at han skulle henrettes. Reza Alinejad ble dømt til døden da han var 17 år gammel, for et drap som skjedde i selvforsvar.

USA: Henrettelsen av Darold Stevenson utsatt

Henrettelsen av Darold Stevenson er utsatt, som en følge av at et nytt vitne har meldt seg i saken. Dommeren i saken har nå berammet en ny høring den 28. januar 2009 for å vurdere eventuelle DNA bevis. Darold Stevenson ble dømt for drapet på to personer i 1993, men har hele tiden hevdet sin uskyld

Thailand: Studenter løslatt

Fem navngitte universitetsstudenter ble løslatt den 27. august 2008, etter å ha tilbrakt 12 dager i fangenskap. De er alle medlemmer av en studentorgansiasjon som jobber med menneskerettighetsundervisning i Yalaprovinsen. De ble ikke utsatt for mishandling i fengsel.

Sudan: Menneskerettighetsforkjempere løslatt

Menneskerettighetsforkjemperne Osman Hummaida og Abdel Monim Elgak ble løslatt henholdsvis 26. og 27. november. Begge skal ha blitt utsatt for tortur og mishandling i fengselet, blant annet såkalt "waterboarding".

Iran: Professor løslatt

Dr. Mehdi Zakerian ble løslatt rundt den 20. oktober 2008. Han fikk returnere til sin stilling som professor ved Islamic Azad University i Teheran, som han hadde blitt avskjediget fra uten grunn i 2007. Han ble arrestert rundt 15. august, mistenkt for spionasje, men ble aldri tiltalt.

Iran: Aktivister løslatt

De iransk-aserbadsjanske aktivistene Alireza Sarrafi, Hasan Rashidi, Sa’id Mohammadi Mughanli og Mehdi Naimi ble løslatt mot kausjon den 8. november. Før de ble løslatt ble de tiltalt for "å handle mot nasjonens sikkerhet". Det er ikke satt noen dato for rettssaken deres. De hadde vært holdt fengslet i isolasjon siden 10. september.

Iran: Samvittighetsfange løslatt

Samvittighetsfangen Abbas Lisani ble løslatt den 29. oktober, etter å ha sonet to påfølgende dommer på til sammen 30 måneders fengsel. Han var også dømt til 50 piskeslag, men den delen av dommen er ikke blitt gjennomført. Han var dømt for å ha "forstyrret offentlig ro og orden" ved å delta i en fredelig demonstrasjon for den iransk-aserbadsjanske minoriteten.

Sverige/Eritrea: Tvangsutvisning av eritreisk flyktning stanset

Den 31. oktober anmodet FN`s torturkomitè svenske myndigheter om å ikke tvangsutvise Terhas Mlash Abraha til Eritrea, i påvente av at saken hennes behandles av komiteèn. Hun ble løslatt samme dag, og det er nå ingen overhengende fare for at hun blir utvist. Amnesty International vil fortsette å overvåke situasjonen hennes.

Zimbabwe Kvinneaktvister løslatt

Den 6. november ble lederne av kvinneorganisasjonen WOZA, Jenni Williams og Magodonga Mahlangu løslatt på kausjon. De ble arrestert den 16. oktober for å ha deltatt i en fredelig demonstrasjon som ble oppløst med vold fra politiet. Amnesty International vil fortsette å overvåke situasjonen og aksjonere på nytt om det blir nødvendig.

USA: Henrettelsen av Troy Davis utsatt

Den 24. oktober avgjorde en ankedomstol i USA at henrettelsen av Troy Davis skal stanses og saken granskes på nytt. Advokatene hans har nå fått 15 dagers frist for å legge frem argumenter for behovet for en ny behandling i rettsapparatet.

Iran: Dødsdom mot mindreårig opphevet

Dødsdommen mot Hossein Haghi har blitt opphevet av lederen for domstolene i Iran. Saken hans er nå sendt tilbake til en lavere rettsinstans i Teheran for ny behandling. Han ble dømt til døden for et drap han skal ha begått da han var kun 16 år gammel, i 2003.

Iran: Dødsdommen mot to kvinner omgjort

To søstre har fått sine dødsdommer omgjort av lederen for domstolene. Saken er nå sendt tilbake til en lavere rettsinstans for en ny etterforskning. Begge var dømt til døden for å hatt "utenomekteskapelige forhold". De hadde allerede fått en del av straffen, som omfattet pisking, fullbyrdet.

Tyrkia: Demonstranter løslatt - myndighetene gransker mishandling.

Ozgur Karakaya og Cihan Gun ble løslatt den 15. oktober. De hadde da vært fengslet siden 29. september, sammen med deres venn Engin Ceber, som døde som følge av mishandling i fengselet. Justisministeren gikk offentlig ut og ba familien hans om unnskyldning og suspenderte 19 offentlige tjenestemenn i påvente av en gransking om påstandene om tortur.

Iran: Dødsdommen mot Adnan Hassanpour opphevet

Adnan Hassanpour fikk dødsdommen opphevet av høyesterett den 3. september. Lederen av domstolen hevdet tiltalen ikke var tilstrekkelig til å kunne dømmes for "fiendskap mot Gud", men kun for spionasje.

Ecuador: Guvernør løslatt

Etter nærmere ti måneder i fengsel, ble Guadalupe Llori frikjent på alle punkter den 19. september og løslatt noen dager senere. Hun ble arrestert den 7. desember 2007 og tiltalt for terrorisme, sabotasje og svindel i en politisk motivert rettssak. Det er foreløpig ukjent om hun kan gå tilbake til sin stilling som guvernør.

Chile: Dokumentfilmskaper løslatt

Dokumentfilmskaperen Elena Varela López ble løslatt 13. august, etter å ha tilbrakt over tre måneder i fengsel. Hun sitter nå i husarrest mellom klokken 2200 og 0800. I tillegg har hun ikke lov til å forlate landet. Hun vil takke alle som har sendt appeller på hennes vegne. Hun er fremdeles tiltalt for flere forhold, og Amnesty International vil fortsette å overvåke hennes situasjon.

Syria: Politisk aktivist løslatt.

Den politiske aktivisten Usama ´Ashour ble løslatt den 13. august. Han ble arrestert den 29. juli av militærets etterretningstjeneste for å ha deltatt i en demonstrasjon for demokratiske reformer.

Syria: Samvittighetsfange løslatt.

Dr. Aref Dalilah ble løslatt den 7. august, etter å ha mottatt en benådning fra presidenten. Han ble dømt til 10 års fengsel i 2002, for "å ha forsøkt å endre grunnloven på ulovlig vis". Ved løslatelsen takket han Amnesty International og alle som har aksjonert på hans vegne.

USA: Kevin Young får dødsdommen omgjort

Guvernøren i Oklahoma, Brad Henry, har tatt anbefalingen fra Pardon and Parole Board til etterretning og omgjort dødsdommen mot Kevin Young til livsvarig fengsel.

Syria: Aktivisten Hasan Qasem ble løslatt den 24. juli.

Han tilhører en prodemokratisk gruppe, hvor flere av medlemmene har blitt arrestert siden desember 2007. Mange av dem sitter fortsatt fengslet.

Irak: Brødrene Bawi løslatt

Sohrab og Mohsen Bawi ble løslatt den 19. juli, og er nå i en flyktningeleir under administrasjon av FNs høykommisær for flyktninger, ved grensen til Jordan. De var i fare for å bli tvangreturnert til Iran, hvor de ville risikere å bli torturert og dømt til døden.

Finland/Tsjetsjenia/Ukraina: Tsjetsjensk flyktning får opphold i Finland

4. juli fikk den tsjetsjenske flyktningen Lema Susarov lov til å reise fra Ukraina til Finland, hvor han får lovlig opphold. Hadde han blitt utvist til Russland ville han vært i fare for å bli utsatt for tortur og andre menneskerettighetsbrudd.

Pakistan/ De forente arabiske emiratyer: Ikke lenger fare for tortur

Den pakistanske statsborgeren Rafat Usmani ble arrestert 28. mai. Han ble ikke sett siden arrestasjonen og myndighetene nektet å ha kjennskap til hvor han befant seg. Myndighetene innrømmer nå at Rafat Usmani sitter fengslet i Dubai. Han får jevnlig besøk av familie og advokat, og han får nødvendig medisinsk behandling.

USA: Henrettelse utsatt på ubestemt tid

En ankedomstol i Texas har utsatt henrettelsen av Derrick Sonnier på ubestemt tid. Avgjørelsen kom som en følge av en anke fra hans advokater som stilte spørsmål ved prosedyrene rundt giftsprøyten. Derrick Sonnier har tilbrakt de siste 15 årene i fengsel. Takk til alle som sendte appeller i denne omgang. Amnesty International vil fortsette å følge saken videre

Pakistans: Politiker løslatt

Politikeren Akthar Mengal ble løslatt 9. mai, etter at myndighetene i Sindh trakk tilbake tiltalen mot han. Myndighetene i Balochistan trakk også tilbake alle anklager mot han. Mengal er lederen av Balochistans Nasjonalparti og var tidligere minister for Balochistanprovinsen.

Algerie: Rabah Kadri løslatt uten tiltale

Rabah Kadri ble løslatt uten tiltale den 27. april. Han hadde da vært holdt fengslet i isolasjon siden han ble utvist fra Frankrike, den 16. april. Ved løslatelsen uttalte han at han hadde blitt behandlet bra. Han er nå gjenforent med sin familie.

Somalia: 32 barn løslatt - 9 overlatt til politiet

32 av de 41 barna som ble anholdt da etiopiske styrker stormet Al Hidya-moskeen, skal ha blitt løslatt. De resterende 9 er overlatt til somaliske politistyrker.

Saudi-Arabia: Blogger løslatt

Bloggeren Fouad Ahmed al-Farhan ble løslatt uten tiltale den 26. april. Han eier et lite IT-selskap og ble arrestert den 10. desember. Han mener at han ble arrestert for å ha skrevet om politiske fanger i sin blogg.

Mexico: Menneskerettighetsaktivist løslatt etter 11 måneder i fengsel uten dom.

Aktivisten David Venegas ble løslatt den 5. mars, etter å ha tilbrakt 11 måneder i fengsel. Han hadde vunnet flere rettssaker mot hans fengsling, men myndighetene har drøyet løslatelsen. Han skal ha blitt torturert og mishandlet i fengselet.

Tyrkia: 15 år gammel gutt løslatt

15 år gamle Cuneyt Ertus ble løslatt 11. april og får nå medisinsk behandling for skadene han ble påført under arrestasjonen den 22. mars. Amnesty International forventer nå at politimennene som mishandlet han under og etter arrestasjonen, blir etterforsket.

Marokko/Vest Sahara: Demonstranter løslatt

10 navngitte menn som var arrestert i forbindelse med demonstrasjoner 1. mai 2007, ble løslatt den 4. april. Ytterligere 7 menn som deltok i demonstrasjonene er også blitt løslatt.

Etiopia: Samvittighetsfanger løslatt

Menneskerettighetsforkjemperne Daniel Bekele og Netsanet Demissie ble løslatt den 28. mars. De ble arrestert i november 2005 og tiltalt for "grove brudd på grunnloven". Før løslatelsen måtte de begge signere et brev hvor de "innrømmet sine feil" i forbindelse med valget i 2005.

Saudi-Arabia: Dødsdom omgjort

En ankedomstol avgjorde den 23. mars at dødsdommen mot Faisal Fouzan al-Otaibi skal omgjøres til fengselsstraff i bytte mot blodpenger. Han var dømt til døden for å ha drept tre menn og skadet to andre i en bilulykke i 2005

Sveits/Kamerun: 18 år gammel homofil gutt får ny vurdering av asylsøknad

Sveitsiske immigrasjonsmyndigheter skal vurdere asylsøknaden fra kameruneren Anatole Zali på nytt. Han er løslatt fra fangenskap på Zurich flyplass og får oppholde seg i Sveits inntil saken er ferdigbehandlet av myndighetene

Slovakia/Algerie: Tvangsretur stanset

Den 13. mars avgjorde en domstol i den slovakiske republikken at Mustapha Labsi ikke kan tvangsreturneres til Algerie før retten har tatt stilling til hans anke. Det er ukjent når retten i Algerie vil gjøre dette . Takk til alle som sendte appeller i denne omgang.

Guatemala: Presidenten legger ned veto mot ny lov som åpner for bruk av dødsstraff

Presidenten i Guatemala la ned veto mot det nye lovforslaget som åpner for bruk av dødsstraff. Kongressen i Guatemala har ikke overprøvd presidentens veto. Det er dermed ikke fare for at Guatemala gjenopptar henrettelser.

Iran: Mokarrameh Ebrahimi er løslatt

Mokarrameh Ebrahimi ble løslatt fra fengsel den 17. mars sammen med sitt yngste barn, sønnen Ali, som bodde i fengselet sammen med henne. Hun var dømt til døden med steining for utenomekteskapelig forhold med Ja’far Kiani, som ble steinet til døde den 5. juli 2007.

Iran: Aserbajdsjansk minoritetsforkjemper løslatt

Den aserbajdsjanske minoritetsforkjemperen Jelil Ghanilou ble løslatt 27. februar, og er nå gjenforent med sin familie. Han ble løslatt etter at myndighetene aksepterte en kausjon på US$ 86,000. Han hadde sittet fengslet siden februar 2007, hvorav 6 måneder i isolasjon.

Hviterussland/Ukraina: Aktivist blir ikke tvangsutvist

Igor Koktysh er ikke lenger i fare for å bli tvangsreturnert til Hviterussland, hvor han ville være i fare for tortur og en urettferdig rettssak. Den europeiske menneskerettighetsdomstolen har instruert ukrainske myndigheter om å ikke utvise Koktysh. Ukrainske myndigheter har svart på henvendelser fra Amnesty-aktivister og bekreftet at han ikke vil bli utvist

Tyrkia: Menneskerettighetsforkjemper får beskyttelse

Menneskerettighetsforkjemper og advokat Orhan Kemal Cengiz fikk en livvakt fra myndighetene den 27. februar. Han har vært utsatt for trusler og trakassering for sitt arbeid i forbindelse med drapet på tre kristne menn i april 2007

Den sentralafrikanske republikk : Journalist Faustin Bambou ble løslatt den 23. februar 2008.

Han ble angivelig benådet av president President François Bozizé. Bambou var dømt til 6 måneders fengsel og en bot på én CFA Franc, for å ha utøvet sin ytringsfrihet på en fredelig måte

Niger: Redaktør løslatt

Redaktør Ibrahim Manzo Diallo ble løslatt den 6. februar av ankedomstolen i Zinder. Han hadde da vært fengslet uten dom siden 9. oktober 2007. Ved løslatelsen takket han Amnesty Internationals medlemmer for den internasjonale mobiliseringen som førte til hans løslatelse.