En liten handling kan gjøre en stor forskjell. Uansett hvordan du ønsker å engasjere deg, gjør du Amnesty én stemme sterkere.

Hvem kan bli med i Amnesty?

Alle som bryr seg om menneskerettigheter. Folk i alle aldre og alle slags bakgrunner er med i Amnesty, og alle er viktige bidrag til en mer rettferdig verden. Meld deg inn gjennom kontaktskjemaet under, eller bla til etter skjemaet og les mer om hvordan DU kan engasjere deg i verdens største menneskerettighetsorganisasjon.

Ta kontakt her:

Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt med deg om ulike måter du kan bli med som frivillig og engasjere deg.

Sted/by
Er du:
Her kan du skrive litt om hvorfor du har lyst til å bli aktiv i Amnesty. Slik kan vi informere deg om mulighetene som passer best for deg.

Ved å sende inn dette skjemaet samtykker du til at en ansatt eller tillitsvalgt i Amnesty kan kontakte deg for å gi informasjon om å bli aktiv i Amnesty. Din informasjon vil bli håndtert i samsvar med Amnestys personvern.

Hvordan kan man engasjere seg i Amnesty?

Bli med i en gruppe

Noe for enhver

Har du et talent for tegning, snekring eller poesi? Gruppene har anledning til å være kreative og bruke mange ulike virkemidler for å skape oppmerksomhet omkring menneskerettighetssaker.

Det vanligste er å bli med i en Amnesty-gruppe. Det er mange av dem over hele landet, og sjansen er stor for at det finnes en gruppe i nærheten av deg. Her kan du se en oversikt over våre regionkontor og grupper.

• Gruppene i Amnesty organiserer demonstrasjoner og stands, arrangerer temakvelder og skriver brev. Noen holder quiz eller snakker om Amnestys arbeid og menneskerettigheter i appeller, leserinnlegg eller på radio.
  • Det utvikles aksjonsveiledninger flere ganger i året, som skal gi kunnskap og inspirasjon om aktuelle saker vi jobber med, men utover det kan grupper også velge å engasjere seg i sine egne hjertesaker.
  • I Aktivistportalen finner dere alt dere trenger av verktøy og tips for å planlegge og utføre aktiviteter.
  • Gruppene har oftest faste møtetider, er demokratiske og holder årlige valg.
  • Gruppene velger en leder, en nestleder, en SoMe-ansvarlig (hvis gruppen har egne SoMe-kanaler) og en økonomiansvarlig. I tillegg kan man for eksempel velge en arrangements-ansvarlig og en som har ansvar for kos og hygge. Alle skal kunne finne oppgaver og ansvarsområder som gir mening for seg.
  • Gruppene tar imot nye engasjerte medlemmer gjennom hele året.

Start en gruppe

Tilbud til nye grupper

Nyoppstartede grupper får tilbud om opplæring og kurs. Det vil også være anledning til å besøke andre grupper i nærområdet for å lære hvordan de gjør ting. Alle grupper oppfordres til å delta på regionale møter.

Dersom det ikke finner en Amnesty-gruppe der du bor, så er det ikke noe i veien for å starte en. Hvis du får med deg to eller tre andre personer som kunne tenke seg å bli med, kan noen fra ditt regionkontor komme for å gi informasjon og bistå i etableringen av din nye gruppe.

Bli kursholder

Amnesty tilbyr kurs og undervisning i menneskerettigheter. Studerer du pedagogikk eller har annen erfaring med formidling, så kan DU være med å bidra til at enda flere engasjerer seg for en verden med menneskerettigheter for alle, alltid.

Som kursholder får du:

• Opplæring i ulike menneskerettighetstema
  • Kursholderkurs med fokus på pedagogiske verktøy
  • Tilhørighet til en regional kursholdergruppe hvor du møter likesinnede engasjerte formidlere
  • Tett veiledning av Opplæringskoordinator i din region
  • Verdifull erfaring fra verdens største menneskerettighetsorganisasjon

Kan jeg engasjere meg på egenhånd?

JA! Du kan samle underskrifter for Amnestys aksjoner, eller skrive brev til beslutningstakere på kampanjene som finnes på våre sider. Hvis du ønsker å skrive leserinnlegg om menneskerettighetssaker du brenner for, kan du alltids kontakte ditt regionkontor for råd og vink. Som Amnesty-aktivist uten gruppe er det naturlig at du tar selvstendig initiativ, og ditt regionkontor er tilgjengelig for å gi deg støtte og veiledning hvis du har ideer du ønsker å sette ut i livet.

For deg som engasjerer deg spesielt mot bruken av dødstraff, så bli gjerne med i Amnestys dødsstraffnettverk.

Kan jeg jobbe frivillig på Amnesty-kontoret?

Ja! En eller to ganger i året lyses det ut frivillige engasjementer ved alle våre fem regionkontor. Som kontorfrivillig er du en del av Amnestys administrasjon, lærer mye om hvordan Amnesty drives og sitter igjen med arbeidserfaring fra innsiden av verdens største menneskerettighetsorganisasjon. Du er med på å støtte gruppenes arbeid, og du blir involvert i organiseringen av store og små arrangementer. Vi legger utlysningen her, så følg med om dette er noe som er interessant for deg. Er det ikke en utlysning er det dessverre ikke engasjement for tiden.

Bli med på det som skjer der du bor

En enkel og virkningsfull måte å engasjere seg for menneskerettighetene er å være med på demonstrasjoner og andre aktiviteter som skjer i nærheten av deg. Amnesty har mange arrangementer både nasjonalt, lokalt og digitalt. Finn ut hva som skjer der du bor og ta gjerne med en venn eller familien.

Hvordan er det å være ungdom eller student i Amnesty?

Ungdom og studenter er en viktig drivkraft for Amnesty, derfor er vi spesielt opptatt av at du som er ung skal finne meningsfulle aktiviteter og et inkluderende fellesskap i organisasjonen. Hvis det ikke finnes en gruppe på din skole eller studiested så kan du starte en.

Kan jeg gjøre en innsats for menneskerettighetene fra klasserommet?

Ja, det kan du. Amnesty har mange undervisningsopplegg på våre nettsider som du kan tipse læreren din om! Du kan også velge å skrive skoleoppgaver relatert til menneskerettigheter, som for eksempel ytringsfrihet eller dødsstraff. På denne måten kan du bidra til å sette menneskerettigheter på agendaen.

Kan jeg påvirke beslutninger i Amnesty?

Ja! Amnesty er en demokratisk medlemsorganisasjon, hvilket betyr at du som er medlem er med på å bestemme hvilke prioriteringer som skal gjelde for organisasjonen og hvem som skal lede den.

Lyd av
Pause
Er du engasjert, men har liten tid?
Det finnes mange måter å bidra i kampen for menneskerettighetene på.
Bilde

Katinka Asplin