Bli kjent med Stavangers sommerfrivillige

Amnestykontoret i Stavanger har blitt tatt over av fem nye studenter, klare for å tilbringe sommerferien med kampanjer, innsamling av underskrifter og skamløs promotering av Amnesty i sosiale media.
Publisert: 26. jun 2014, kl. 10:53 | Sist oppdatert: 3. jul 2014, kl. 11:30
Så fort eksamener var over og bøkene lagt vekk for dette semesteret, møtte fem studenter opp på Amnesty-kontoret i Stavanger. Jeg, Sondre, Mari, Sjur og Iselin er alle klare til å begynne på sommerens frivillighetsarbeid hos Amnesty. Vi studerer alle forskjellige felt innen samfunnsfag, ved forskjellige universiteter. Alle har vi til felles at vi ønsker å lære mer om organisasjonsarbeid og menneskerettigheter, samtidig som vi har stor respekt for Amnestys arbeid og alt organisasjonen har oppnådd siden den ble opprettet på 60-tallet.

Sondre Myge Haugland
Sondre studerer internasjonale relasjoner ved universitetet i Edinburgh, Scotland. Han har valgt å tilbringe sommeren hos Amnesty da han studerer politikk og oppfatter menneskerettigheter som grunnleggende og overordnet politikken. Han ønsker å lære mer om dette. På spørsmålet om Amnesty utgjør en forskjell, svarer han definitivt ja! Store faktabaserte organisasjoner, som Amnesty, blir hørt! Amnesty vinner frem i en av tre saker og stiller med spisskompetanse i FN. Selv om det kan være vanskelig å se Amnestys nærvær i Norge, som for så vidt er bra, er Amnesty til stede i hele verden, noe som gir trygghet. Det siste land som bryter menneskerettighetene ønsker er å bli avslørt. Amnesty og menneskerettigheter er essensielt for politikken internasjonalt. Når det gjelder hvordan vi som aktivister/frivillige kan bidra til å forhindre eller stoppe tortur sier Sondre at vi bringer Amnestys budskap, samt kampanjer ned på lokalt nivå. Vi samler underskrifter og profilerer våre saker til vårt lokalsamfunn. Vårt arbeid må bli sett fra et større perspektiv der alle gjør noe lokalt, og sammen danner vi et internasjonalt nettverk av aktivister som kan legge press på de aktører vi ønsker å presse. Som aktivister sprer vi også arbeidet til Amnesty videre og skaffer dermed mer oppmerksomhet rundt vårt arbeid. Sondres mål for sommeren er å fremme Amnestys arbeid på en informativ og kjekk måte, samtidig som vi har det gøy og lærer mye nytt.

Mari Bore Øverland
Mari studerer internasjonale studier ved Leiden universitet i Haag, Nederland. Hun valgte å tilbringe sommeren som frivillig hos Amnesty fordi dette er en organisasjon hun kjenner godt og som hun synes gjør et viktig arbeid. Hun ønsker å lære hvordan organisasjoner som Amnesty fungerer. Mari sier at Amnesty utgjør en forskjell både for de enkeltmenneskene de kjemper for, og for samfunnet generelt ved å gjøre folk oppmerksomme på de menneskerettighetsbruddene som skjer i verden, som ofte ikke får medieomtale. På spørsmål om hvordan vi som aktivister/frivillige kan bidra til å forhindre eller stoppe tortur, svarer hun at frivillige er viktige for en organisasjon som Amnesty i og med at organisasjonen er uavhengig fra staten og derfor ikke får statsstøtte. Hun håper på å fortsette Amnestys viktige arbeid ved å tilbringe sommerferien som frivillig. Samtidig mener hun at vi som frivillige også kan bringe inn nye ideer til måter man kan spre og skape oppmerksomhet rundt saker på. Hennes mål for sommeren er at Amnesty skal bli mer synlig i bybildet og oppfordre til engasjement på nye måter.

Sjur Tveit
Sjur studerer midtøstenstudier med arabisk og sosialantropologi ved universitetet i Oslo. Han har lenge ønsket å jobbe frivillig for Amnesty, som han ser på som en anerkjent organisasjon med mulighet til å hjelpe dem som trenger det. Siden han til vanlig har lite tid til organisasjonsarbeid etter skole og jobb, valgte han å tilbringe sommeren sin hos Amnesty. Sjur synes at Amnesty definitivt utgjør en forskjell! Han sier at Amnesty er en organisasjon som tar for seg konkrete saker og handler deretter. Det gjør det mulig for oss som frivillige og aktivister å delta i kampen mot urett. Dette kan vi gjøre blant annet ved å samle underskrifter, opplyse folket om ugjerninger som utføres daglig i verden og spre Amnestys budskap gjennom sosiale medier. Ifølge Sjur, har vi som frivillige en gylden mulighet til å utgjøre en forskjell på en konkret måte ved å ta for oss enkelte «profiler» / personer og kjøre kampanjer for å få dem løslatt. Det er viktig å føle at man gjør en forskjell og bidrar til å hjelpe andre, selv om forskjellen som regel ikke alltid er like stor, forklarer Sjur. I løpet av sommeren har han lyst til å lære mer om hvordan ting blir gjort i Amnesty og bidra til at flere folk blir klar over den uretten som mennesker må igjennom verden rundt, samt bli kjent med likesinnede på veien.

Iselin Berg Mulvik
Iselin har nå studert exphil, exfac og menneskerettigheter i Cape Town, Sør-Afrika. Å ta standpunkt har alltid vært viktig for henne. Menneskerettigheter må kjempes for og hun føler at hun står opp for det hun tror på ved å jobbe for Amnesty. Hun forteller at Amnesty var det første hun savnet da hun flyttet til Sør-Afrika for å studere der i januar, og dermed var det naturlig for henne å engasjere seg om sommeren når hun kom hjem igjen. På spørsmålet om Amnesty utgjør en forskjell, svarer Iselin at hun har sett resultater av Amnestys arbeid både statistisk og av erfaring. Hun forteller at hun har fått mange gladmeldinger opp gjennom årene om samvittighetsfanger som har blitt satt fri, dødsstraffer som har blitt omgjort, osv. Til og med når Amnesty ikke strekker helt til, kan den innsatsen vi gjør bety mye for den personen som mottar brev. Det å oppleve at noen bryr seg betyr mye. Ifølge Iselin, kan vi som aktivister/frivillige spre informasjon, engasjere politikere og ikke minst, folk på gata. Denne sommeren ønsker Iselin først og fremst å lære mer om menneskerettssituasjonen rundt tortur. Deretter håper hun å inspirere andre til å bidra i kampen mot tortur.

Nejla Karahasan
Så var det meg da… Jeg studerer statsvitenskap ved universitetet i Stavanger. Jeg har fulgt Amnestys arbeid lenge og ønsker å lære mer om organisasjonen, da det å fremme menneskerettigheter er noe jeg brenner for. Jeg syns at Amnesty er en utrolig viktig organisasjon, både på grunn av at den fremmer menneskerettigheter og utgjør en stor forskjell for mennesker på verdensbasis, men også fordi den er partipolitisk uavhengig og uavhengig fra staten. Regjeringer og styresmakter kan dermed ikke presse Amnesty til å gjøre som de vil, fremfor å føre sin sak. Som aktivister/frivillige fremmer vi Amnestys arbeid lokalt og utgjør en viktig del av organisasjonen. Amnestys frivillige er godt synlige i Stavanger og gir publikum muligheten til å bidra og bli kjent med organisasjonen, samt lære mer om menneskerettigheter. Mitt mål for sommeren er å lære masse, bli kjekt med andre aktivister og bidra til Amnestys arbeid for menneskerettigheter.

Vi har alle gledet oss til å sette i gang og gjør oss nå klare for å starte opp arbeidet i forbindelse med kampanjen mot tortur. Utstyret er pakket og klart, og den internasjonale dagen til støtte for torturoverlevende skal markeres utenfor Stavanger kulturhus i dag.

I sommer vil vi fokusere på tortur med kampanjen Stopp Tortur. I den forbindelse samler vi underskrifter og tar bilder med hashtagen #StopTorture.
Saken om Raif Badawi var den første vi som sommerfrivillige engasjerte oss i. Denne saken vil vi fortsette å løfte frem gjennom sommeren.
Vil du bli med oss på aksjoner og markeringer i sommer: Send en epost til [email protected]