Barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem er sjokkert over menns holdninger til vold mot kvinner. Men at regjeringen gjør for lite, er hun helt uenig i.
Publisert: 12. Mar 2008, kl. 15:13 | Sist oppdatert: 10. Jan 2024, kl. 17:10

Tekst: Bibiana Dahle Piene

-Vi foreldre må ta mer ansvar for hva vi lærer ungene våre fra de er små, mener Barne- og likestillings-minister Karita Bekkemellem. Foto: Mona Nordøy

- Regjeringen har fullt trøkk på denne saken, lover Bekkemellem AmnestyMagasinet, samme dag som Amnesty/Reform-undersøkelsen prydet VGs forside.

- Vold mot kvinner har jo vært et tema i mange år. Hvorfor rettes søkelyset mot menns holdninger først nå?

- Vi har også tidligere erkjent at vi må fokusere mye mer på mannsrollen. Det har stått på dagsordenen, men det har kanskje ikke kommet høyt nok.

- Hvorfor ikke?

- Dette har jo vært temaer som kvinner har «puslet» med. Stort sett har det vært kvinner som har vært aktive i spørsmål som handler om likestilling.

- Også i politikken?

- Ja! Men det er en del ting som menn må ta tak i dersom kvinner skal få en bedre og tryggere hverdag. Menn må bli aktive på en helt annen måte, blant annet ved å ta tak i slike holdninger som kommer til uttrykk i undersøkelsen. Dette har jeg sagt i mange år, men fått mye kjeft for det.

Triste unge holdninger

Det tristeste i undersøkelsen er likevel at den yngste generasjonen viser de verste holdningene, mener barne- og likestillingsministeren.

- Dette er alvorlig. Dette betyr blant annet at vi foreldre må ta mer ansvar for hva vi lærer ungene våre fra de er små. Og temaet må inn både i barnehager og skoler, slår hun fast.

- Et av kravene til Amnesty/Reform er at det lages et undervisningsopplegg for ungdomsskolen. Hvordan vil du fronte dette?

- Dette må på dagsordenen, og da er skolen en veldig viktig arena. Kunnskapsdepartementet utvikler nå en likestillingsstrategi og vil utvide arbeidet mot mobbing til også å omfatte seksuell trakassering og gutters holdninger til vold mot jenter. Før sommeren vil det komme konkrete forslag til hvordan undervisningen kan bli bedre og mer målrettet på dette området.

Krever bedre behandlingstilbud

- Fra flere hold, blant annet fra Alternativ til vold, kommer det kritikk om at det gjøres for lite og at det går for tregt, særlig når det gjelder å opprette et landsdekkende behandlingstilbud?

- Vi har satt i gang en kartlegging av det eksisterende behandlingstilbudet. I den rapporten som snart skal ligge på bordet, skal det også være konkrete forslag til tiltak. Men det som er viktig, er at vi sørger for å ha nok kompetanse til å gi et tilbud som er bra.

- I Soria Moria-erklæringen heter det at det SKAL opprettes et landsdekkende behandlingstilbud til menn som utøver vold. Når vil dette være på plass?

- Vi jobber for å få dette på plass i løpet av denne fireårsperioden, dvs mot høsten 2009.

- Amnesty og Reform krever også at det opprettes et gratis grønt telefonnummer og en webportal for utøvere, ofre og tilsku­ere til vold mot kvinner. Vil du stille deg bak dette?

- Vi jobber nå med en gjennomgang av alle grønne numre, og dette vil være en del av denne gjennomgangen. Å opprette en webportal synes jeg er et konstruktivt forslag, som kan ha mye for seg, sier Karita Bekkemellem.

Bibiana Dahle Piene er frilansjournalist.

Publisert i AmnestyNytt 2007/2.