Bilde

Bak Dubais fasade

I Dubai risikerer du mange år i fengsel for å være homofil. Dette er én av sannhetene som skjuler seg bak Emiratenes insta-vennlige fasade.

Luksuriøse hoteller, shopping og kjøring i ørkenen. Dubai fremstilles ofte slik De forente arabiske emirater ønsker at det skal bli. Men hvordan oppleves Dubai for personer som er homofile eller lesbiske?

Sannheten er at en brutal virkelighet skjules bak byens glamorøse fasade.

Risikerer straff

Sex mellom personer av samme kjønn er forbudt i Emiratene. I Dubai og Abu Dhabi kan personer bli dømt til fengselsstraff for dette.

Kriminaliseringen av homofili betyr også at homofile og lesbiske personer har lite beskyttelse mot hatvold, fordi de risikerer selv å bli straffet eller utsatt for overgrep hvis de anmelder volden.

SANNHETER OM EMIRATENE

Slik bryter Emiratene med menneskerettighetene:

De forente arabiske emirater bryter menneskerettighetene på ulike områder. Civicus, den globale alliansen for frivillige organisasjoner, rangerer De forente arabiske emirater blant de landene i verden der sivilsamfunnet er mest undertrykket.

Krigføring i Jemen

De forente arabiske emirater er en sentral aktør i krigen i Jemen og har, sammen med Saudi-Arabia, en stor del av ansvaret for krigsforbrytelser som luftangrep mot sivile sykehus, skoler og boligområder, samt massive ødeleggelser og en systematisk blokade av nødhjelp som har utløst en av nåtidens største humanitære katastrofer. Sammen med lokale myndigheter driver Emiratene et nettverk av hemmelige fengsler der fangene blir torturert og mange bare forsvinner.

Loven tillater vold mot kvinner

Kvinner er ikke likestilte i Emiratene. I 2015 trådde en ny lov mot diskriminering i kraft, men den inkluderer ikke diskriminering på grunn av kjønn. I tillegg til den daglige diskrimineringen får kvinner i Emiratene lite beskyttelse mot vold fra sine partnere. For eksempel er det ikke straffbart for en mann å slå sin kone så lenge det ikke etterlater varige fysiske skader.

Kvinner som anmelder en voldtekt risikerer å bli dømt til mange års fengsel for sex utenfor ekteskap. I 2013 ble en norsk kvinne som var på jobbreise i Dubai arrestert og dømt til fengsel etter at hun hadde anmeldt en voldtekt.

Amnesty mener ikke at folk skal slutte å reise til Dubai eller lignende steder, men det er noen ting vi syns det er viktig at man tenker på, spesielt hvis man skal poste innlegg fra turen offentlig og til mange følgere. Følg gjerne disse tipsene!

No video provider was found to handle the given URL. See the documentation for more information.