Bilde

Bak Dubais fasade

I Dubai risikerer du mange år i fengsel for å være homofil. Dette er én av sannhetene som skjuler seg bak Emiratenes insta-vennlige fasade.

Luksuriøse hoteller, shopping og kjøring i ørkenen. Dubai fremstilles ofte slik De forente arabiske emirater ønsker at det skal bli. Men hvordan oppleves Dubai for personer som er homofile eller lesbiske?

Sannheten er at en brutal virkelighet skjules bak byens glamorøse fasade.

Risikerer fengsel og dødsstraff

Sex mellom personer av samme kjønn er forbudt i Emiratene. I Dubai kan personer bli dømt til 10 år i fengsel, mens Abu Dhabi har opptil 14 år.

Kriminaliseringen av homofili betyr også at homofile og lesbiske personer har lite beskyttelse mot hatvold, fordi de risikerer selv å bli straffet eller utsatt for overgrep hvis de anmelder volden.

I følge loven kan homofile til og med dømmes til pisking eller døden. Amnesty er ikke kjent med at noen har blitt pisket eller henrettet de siste årene.

3 SANNHETER OM EMIRATENE

Slik bryter Emiratene med menneskerettighetene:

De forente arabiske emirater bryter menneskerettighetene på ulike områder. Civicus, den globale alliansen for frivillige organisasjoner, rangerer De forente arabiske emirater blant de landene i verden der sivilsamfunnet er mest undertrykket.

Krigføring i Jemen

De forente arabiske emirater er en sentral aktør i krigen i Jemen og har, sammen med Saudi-Arabia, en stor del av ansvaret for krigsforbrytelser som luftangrep mot sivile sykehus, skoler og boligområder, samt massive ødeleggelser og en systematisk blokade av nødhjelp som har utløst en av nåtidens største humanitære katastrofer. Sammen med lokale myndigheter driver Emiratene et nettverk av hemmelige fengsler der fangene blir torturert og mange bare forsvinner.

Loven tillater vold mot kvinner

Kvinner er ikke likestilte i Emiratene. I 2015 trådde en ny lov mot diskriminering i kraft, men den inkluderer ikke diskriminering på grunn av kjønn. I tillegg til den daglige diskrimineringen får kvinner i Emiratene lite beskyttelse mot vold fra sine partnere. For eksempel er det ikke straffbart for en mann å slå sin kone så lenge det ikke etterlater varige fysiske skader.

Kvinner som anmelder en voldtekt risikerer å bli dømt til mange års fengsel for sex utenfor ekteskap. I 2013 ble en norsk kvinne som var på jobbreise i Dubai arrestert og dømt til fengsel etter at hun hadde anmeldt en voldtekt.

Sex utenfor ekteskap kan straffes med dødsstraff

I følge loven kan personer som har sex utenom ekteskap til og med dømmes til pisking eller døden. Emiratene har også dødsstraff for en lang rekke andre straffbare handlinger, men det er sjeldent at henrettelser blir gjennomført. Siste kjente henrettelse var i 2017.

Amnesty mener ikke at folk skal slutte å reise til Dubai eller lignende steder, men det er noen ting vi syns det er viktig at man tenker på, spesielt hvis man skal poste innlegg fra turen offentlig og til mange følgere. Følg gjerne disse tipsene!

Denne går ut til influencere som skal på sponset tur: Vi i Amnesty vil understreke at vi ikke er imot at folk reiser - det er en flott måte å bli kjent med verden og seg selv på! 🌍☀️ Men det er et par ting vi synes det er viktig å tenke på, spesielt hvis du skal poste innlegg fra turen offentlig og til mange følgere: ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ✔️ Sett deg godt inn i landet du skal til før du reiser. Noen stater vil kanskje lure deg til å tro at alt er fint og flott i landet, mens det i virkeligheten er vanskelig å være for eksempel kvinne, homofil eller kritisk til myndighetene. Ved å vite litt mer om stedet du besøker, er det lettere for deg å ikke bli «lurt» til å gi et feilaktig positivt bilde av destinasjonen din. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ✔️ Prøv å fortelle om både de positive og negative sidene ved landet. Sammen kan vi gjøre verden til et mer åpent og bedre sted, men da må vi tørre å snakke også om de tingene som er vanskelig – ikke skjule menneskerettighetsbrudd bak pene bilder og filtre. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ✔️ Tenk alltid på sikkerheten til deg selv og de du prater med. Noen ganger kan det være lurt å vente med å poste kritiske innlegg til du er tilbake i Norge. Du har også et spesielt ansvar for mennesker du blir kjent med på reisen din. I noen land er det for eksempel farlig å være homofil eller å si negative ting om myndighetene. Hvis du møter lokale som vil snakke om disse temaene er det både fint og lærerikt å høre på, men ikke legg ut poster med navn, bilder eller andre ting som gjør at myndighetene kan kjenne dem igjen. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Har du flere spørsmål? Da kan du alltid sjekke nettsidene våre eller spørre oss, vi er glade for å kunne hjelpe! 🙋‍♀️ 🙋‍♂️

Et innlegg delt av Amnesty International Norway (@amnesty_norge)