Bahrain: Tomme løfter om reform

Til helgen er det bånn gass og full fart under Formel 1 Grand Prix i Bahrain. Men når det gjelder menneskerettigheter er Bahrain rett og slett en sinke.
Publisert: 15. Apr 2015, kl. 14:49 | Sist oppdatert: 16. Apr 2015, kl. 10:55
Tortur, vilkårlige fengslinger og andre brutale overgrep mot fredelige aktivister og kritikere av makthaverne er fortsatt hverdagen, fire år etter protestene startet i Bahrain.

Dette kommer fram i rapporten Behind the Rhetoric: Human rights abuses in Bahrain continue unabated, som offentliggjøres av Amnesty International i dag. Den viser at myndighetene ikke har holdt løftene sine om reform, trass i at de har gitt sine vestlige allierte forsikringer om at de tar menneskerettighetene på alvor.

Skader og dreper fredelige demonstranter

I to år har offentlige demonstrasjoner vært totalforbudt i hovedstaden Manama. Utenfor byen er det fortsatt protester, men sikkerhetsstyrkene går brutalt til verks for å stanse disse. De bruker tåregass og haglepatroner mot demonstrantene, og flere alvorlige skader og dødsfall er rapportert.

– Fire år etter opprøret er undertrykking utbredt, og overgrepene fortsetter med full styrke. Myndighetene i Bahrain må vise verden at reformen de har snakket om er mer enn tomme løfter, sier Said Boumedouha i Amnestys avdeling for Midt-Østen og Nord-Afrika.

Slett ikke progressiv

– Verdens øyne rettes mot Bahrain og Grand Prix denne helgen. Men få vil se bak fasaden myndighetene viser dem. Bahrain prøver å skaffe seg et image som en progressiv nasjon som er åpen for reformer, men sannheten er heller illevarslende, påpeker Boumedouha.

Lite har skjedd i praksis

Trass i juridiske reformer og opprettelsen av nye, nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner er det få tegn til forbedring i praksis. Bahrain Independent Commision of Inquiry ble opprettet for å granske myndighetenes brutale håndtering av protestene i 2011. Men det virker som deres anbefalinger har blitt fulgt opp på mildt sagt utilstrekkelig vis. Verken innenriksministeriets ombudsmann eller den enheten som skal overvåke sikkerhetsstyrkene er uavhengige eller upartiske. Det er også liten grad av åpenhet rundt disse nye etableringene som har som formål å overvåke og etterforske menneskerettighetsbrudd i landet.

Utstrakt bruk av tortur

Aktivister som har blitt arrestert, forteller at de har blitt banket, torturert og truet til å gi falske tilståelser. En av dem forteller om hvordan han ble slått med en kloen på en hammer. I varetekt blitt fanger nær sagt rutinemessig torturtert. I rapporten fremkommer dusinvis av eksempler på hvordan mennesker blir banket opp, nektet søvn og mat, brent med sigaretter og med varme jern, seksuelt misbrukt og gitt elektriske støt.

BAHRAIN BRYTER ARTIKKEL 19 I MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN: Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.

DE BRYTER OGSÅ ARTIKKEL 5:

Ingen må utsettes for tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.

DIN SIGNATUR TELLER!
Amnesty aksjonerer for løslatelse av en rekke samvittighetsfanger i Bahrain:

Nabeel Rajab, menneskerettighetsforkjemper som er fengslet for det han har skrevet på twitter.

Den tidligere lederen for Bahrain Centre for Human Rights, Abdulhadi al-Khawaja, som er fengslet på livsstid.

Datteren Zainab al-Khawaja, som også er dømt til fengselsstraff sin aktivisme. Hun ble pågrepet da hun var gravid i åttende måned.

Tidligere pesident for lærerforbundet i Bahrain, Mahdi Abu Deeb.