Publisert: 30. nov 2023, kl. 14:10 | Sist oppdatert: 13. Feb 2024, kl. 17:08
Are Sende Olsen og Odin Jensenius er programleiarar i radiokanalen P3 og velgjerarar for Amnesty. ©Espen S. Røst, NRK

Av Bothild Nordsletten

"Ferr mæ så e menneskerættan eit enkelt navigasjonssystem fer kess vi menneska bør oppfør oss mot og behandel kvartanner uavhengig tå rase, religion, sosial status og politisk overbevisning. Æ bruke ferr øvrig nån tå reglan overferr sauan min og, æ,» seier Odin.

"Æ støtte Amnesty tå den enkle grunn at det e ein organisasjon som mein at vi all sammen e individa og ska behandles deretter, og som derfor kjempe mot all ideologisk, politisk og religiøs undertrykking tå enkeltpersona eller gruppa.

"Amnesty støtter jo blant annet frittalende journalister som har havna i fengsel og hvis forholdene hadde vært litt anderledes her i landet kunne det vært jeg som satt der og håpet på hjelp fra Amnesty», seier den alt anna enn smålåtne Are.

Odin har fulgt godt med på Amnesty sine aktivitetar den siste tida. "Russland-aksjon i fjor og protestan mot steining og pisking tå voldtatte og/eller gravide ungjenta i muslimske land e blant huskbare ting, ganske enkelt ferr at det gjor inntrykk på mæ». Are har i tillegg bitt seg merke i kampen mot dødstraff.

Kva meiner så dei to karane at Amnesty bør prioritera framover? "Det må bli å leit fram enda fleir uhumskheta og skrekkeksempla på menneskerettighetsbrudd. Å ‘ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv,» siterer Odin, og Are stemmer i: «Arnulf Øverland er jo en god, gammel ateist som visste hva han snakka om."

Odin kjem med refs og råd for at Amnesty skal verte endå betre: "Æ tøkt at dokk va småsløv førrein jul mens vi hadd juleaksjon fer dokk, den Dagbladet tok over og som vart ein stor sukess. Det va vanskele å finn nytt om saken, og dokk burda ha vore råar på å tænkt rekruttering i forbindels med aksjon. Æ villa profilert sånne ting mytji meir, og tøkt dokk bør brøsj opp nettsidan og gjærra dæm meir spennandes og lett tilgjengelig."

"Klemma til videre Amnesty!" helsar Are.

Publisert i AmnestyNytt 2004/1